En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 3. Engelska – Vardagliga situationer och intressen

Lektionsplanering

Årskurs: 3
Ämne: Engelska
Tema: Vardagliga situationer och intressen

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I årskurs 1–3 omfattar det centrala innehållet i engelska ämnesområden som är välbekanta för eleverna. Undervisningen ska beröra vardagliga situationer, intressen, personer och platser, samt vardagsliv och levnadssätt i olika sammanhang där engelska används. Eleverna ska också ges möjlighet att träna på lyssna och läsa, vilket inkluderar tydligt talad engelska och enkla texter såsom sånger, ramsor, och sagor.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna föra enkla samtal och använda korta fraser i tal och skrift. De ska också kunna delta i enkla dialoger och göra presentationer om allmänna ämnen, med hjälp av välbekanta ord och fraser.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till vardagsliv (10 min)

• Presentera temat genom att förklara vad “vardagsliv” innebär och ge exempel på olika aktiviteter.

• Använd bilder eller korta videoklipp som visar vardagliga situationer som eleverna lätt känner igen.

• Diskutera med eleverna vad de gör i sin vardag.

Lyssna och återberätta (10 min)

• Spela upp en kort berättelse eller en sång på engelska som handlar om vardagliga situationer.

• Be eleverna lyssna noggrant och sedan återberätta vad de har hört i par.

• Låt några elever presentera sin återberättelse för klassen.

Dialogövning (15 min)

• Dela ut kort med olika karaktärer och situationer (t.ex. köpa mjölk, gå till parken).

• Låt eleverna arbeta i par och spela upp dialoger baserat på sina kort.

• Uppmuntra eleverna att använda engelska fraser och ord som relaterar till situationerna.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

• Sammanfatta vad vi har lärt oss under lektionen.

• Fråga eleverna vad de tyckte var roligt eller intressant.

• Diskutera hur engelska används i deras egna liv.

Avslutning och frågor (5 min)

• Ge tid för eleverna att ställa frågor om dagens lektion.

• Dela uppgifter för nästa lektion och informera om hemläxan.

Aktivitet

För att förstärka lärandet kan eleverna skapa sina egna vardagsprogram. De ska skriva ner tre saker de gör varje dag på engelska och illustrera dem med bilder. Detta kopplar till temat genom att låta dem reflektera över sin egen vardag och använda engelska för att beskriva den. Beräknad tidsåtgång: 15 minuter.

Exit-ticket

• Fråga 1: Vad är “vardagsliv”? Svar: Det är de aktiviteter som vi gör varje dag.

• Fråga 2: Nämn en sak du gör varje dag. Svar: (fritt svar från eleverna).

• Fråga 3: Vad betyder ordet “interests”? Svar: Intressen eller saker som man tycker om att göra.

• Fråga 4: Kan du ge ett exempel på en vänlig hälsningsfras på engelska? Svar: Hello! or How are you?

• Fråga 5: Vilken sång lyssnade vi till idag? Svar: (eleven ska kunna återknyta till en sång från lektionen).

Hemläxa

Eleverna ska skriva en kort lista på fem saker de gör under en vecka på engelska. Längd: 50-100 ord.

Fördjupningsuppgift

Elever som är intresserade kan skriva en kort berättelse (200-300 ord) om en speciell händelse i sin vardag. De ska försöka inkludera adjektiv och olika verb i beskrivningen, vilket ger dem möjlighet att visa en hög nivå av förståelse och kreativitet.

Förslag för nästa lektion

Temat: Intressen och hobbyer. I nästa lektion kan vi fokusera på olika intressen och hobbyer. Här kan eleverna diskutera sina egna intressen och presentera dem muntligt för klassen. Denna lektion bygger vidare på dagens lektion genom att fördjupa sig i vad som gör vår vardag intressant. Det relevanta kunskapskravet handlar om att kunna delta i samtal och att ytterligare kunna formulera och uttrycka egna intressen.

Förberedelser

• Förbereda kort med karaktärer och situationer för dialogövningen.

• Samla bilder eller videor för introduktionen till vardagsliv.

• Förbered en kort berättelse eller en sång att spela upp under lyssnaövningen.


×