En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 5. Svenska – Berättande och sagor

Öppna i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: 5
Ämne: Svenska
Tema: Berättande och sagor

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Undervisningen ska innehålla strategier för att läsa och förstå skönlitteratur, såväl som att skapa egna texter. Eleverna ska få möjlighet att resonera kring innehållet i berättelser och sagor samt träna på att återge handlingar och tankar. Fokus ligger på att känna igen och använda olika berättartekniker och strukturer i sagor.

Kunskapskrav:

Eleven ska kunna återge handlingen i en text, diskutera och reflektera över sagans innehåll samt visa förståelse för olika typer av berättartekniker och deras funktion i texten.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till berättande (10 min)

• Förklara vad en saga är och dess typiska drag.
• Ge exempel på klassiska sagor som “Hans och Greta” och “Rödluvan”.
• Diskutera vad som gör en saga spännande och intressant.

Genomgång av berättartekniker (15 min)

• Presentera olika berättartekniker såsom inledning, konflikt, höjdpunkt och avslut.
• Använd en känd saga för att exemplifiera dessa tekniker.
• Be eleverna att tänka på hur dessa tekniker används för att engagera läsaren.

Skapande av egna sagor (15 min)

• Instruera eleverna att börja planera en egen saga med hjälp av en strukturmodell.
• Ge ett papper med ett schema där de kan fylla i: karaktärer, miljö, konflikt och slut.
• Diskutera vikten av att ha en röd tråd genom berättelsen.

Genomgång av språkliga verktyg (10 min)

• Introducera och ge exempel på språkliga verktyg såsom beskrivningar, dialog och känslor.
• Be eleverna att tänka på hur de kan använda dessa verktyg i sina egna berättelser.
• Använd ett citat från en saga för att illustrera ett effektivt språkligt verktyg.

Avslutande diskussion (10 min)

• Låt eleverna dela med sig av sina idéer till sina sagor i grupper.
• Ställ öppna frågor för att få igång diskussionen om de olika idéer som dyker upp.
• Sammanfatta vad som har lärt sig under lektionen.

Aktivitet

Eleverna får i grupp skapa en egen saga utifrån en gemensam idé. De ska använda berättartekniker de lärt sig och inkludera språkliga verktyg i sin berättelse. Varje grupp får presentera sin saga för klassen. Aktiviteten syftar till att stärka deras kreativa och kommunikativa förmåga. Beräknad tidsåtgång: 15 minuter.

Exit-ticket

• Vilka är de typiska dragen i en saga?
◦ En saga innehåller ofta en inledning, konflikt, en lösning och ett avslut.
• Nämn minst tre olika berättartekniker.
◦ Inledning, konflikt, höjdpunkt och avslut.
• Vilken betydelse har miljön för en saga?
◦ Miljön sätter stämningen och förutsättningarna för berättelsen.
• Vad är syftet med att använda känslor i en berättelse?
◦ Känslor hjälper läsaren att relatera till karaktärerna och ökar engagemanget.
• Hur kan du använda dialog i din saga?
◦ Dialog kan visa relationer mellan karaktärer och göra berättelsen mer levande.

Hemläxa

Skriv en egen saga som är mellan 300-500 ord. Berättelsen ska ha en tydlig struktur med inledning, konflikt och slut.

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift kan eleverna få skriva en uppföljning på sagan de skapat. De ska utveckla karaktärerna och handlingen ytterligare, och använda minst tre olika berättartekniker som vi har gått igenom. Uppgiften syftar till att ge eleverna möjlighet att uppvisa sina färdigheter på en högre nivå.

Förslag för nästa lektion

Muntligt berättande. Den nästa lektionen kan handla om muntligt berättande, där elever får öva på att framföra sina sagor muntligt. Detta är relevant eftersom det stärker deras kommunikationsförmåga och ger dem möjlighet att ge och få feedback på sina berättelser. Lektionen bör täcka hur man bygger upp en berättelse för att fånga åhörarens intresse och diskutera olika berättarstrategier. Kunskapskravet som är aktuellt är att eleven ska kunna återge och framföra en berättelse med god struktur och flyt.

Förberedelser

• Förbered exempel på kända sagor och deras struktur.
• Skapa pappersmallar med berättelsestrukturer för eleverna att fylla i.
• Organisera rum och platser för gruppdiskussioner och presentationer.