Lektionsplanering
Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Skapande av egna identitetstexter
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att skapa egna texter utifrån personliga erfarenheter kopplade till identitet och kultur. Eleverna ska också få öva på att formulera sig tydligt och uttrycka känslor och tankar i skriftliga arbeten.
Kunskapskrav
Eleven skriver olika typer av texter med viss anpassning till syfte och mottagare. I texterna använder eleven varierande språk och stilregler samt bygger upp en röd tråd. Eleven redogör också för sina egna tankar och perspektiv på ämnet.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till skapande av identitetstexter (10 min).
• Presentera syftet med lektionen som handlar om att skapa egna texter som utforskar och uttrycker identitet.
• Diskutera skillnaden mellan kreativt och analytiskt skrivande och ge exempel på hur personliga erfarenheter kan omvandlas till texter.
• Klargör för eleverna vad som förväntas av dem i sin skapande skrivprocess.
Genomgång av struktur och skrivteknik (15 min).
• Gå igenom de grundläggande komponenterna av en berättelse: inledning, handling, klimax och avslutning.
• Dela ut en skrivguide som beskriver hur man kan strukturera sina tankar och upplevelser i textformat.
• Ge konkreta exempel på språk och stilval som kan användas för att förstärka identitetskänslan i texterna.
Skrivtid för eleverna (20 min).
• Ge eleverna tid att börja skriva sina egna identitetstexter utifrån de teman och insikter som diskuterats tidigare i lektionerna.
• Under denna tid går läraren runt i klassrummet, ger stöd och svarar på frågor som uppstår.
• Uppmuntra eleverna att tänka på känslor, upplevelser och kulturella aspekter när de skriver.
Avslutande reflektion och delning (5 min).
• Be några elever att dela med sig av sina inledningar eller tankar kring sina texter för att inspirera sina klasskamrater.
• Sammanfatta vikten av att dela berättelser och hur det kan bidra till förståelse för olika identiteter.
Aktivitet
Eleverna ska under lektionen fortsätta att utveckla sina texter där de beskriver minnen och upplevelser kopplade till deras identiteter. Skrivandet ska knyta an till de teman som har diskuterats under året, såsom kultur, traditioner, och personliga erfarenheter.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter
Exit-ticket
• Vad har du skrivit om i din identitetstext? Svar: Jag har fokuserat på hur min kulturella bakgrund påverkat mina värderingar.
• Hur kändes det att skriva om din egen identitet? Svar: Det var både utmanande och givande att tänka på mina upplevelser.
• Vilket stycke skrev du som kändes mest betydelsefullt? Svar: Den del där jag beskriver min familjs traditioner och hur de format mig.
• Vad har du lärt dig om att skriva? Svar: Jag har lärt mig att använda detaljer för att göra min text mer levande.
• Vad vill du förbättra i din text? Svar: Jag skulle vilja arbeta mer på att göra min avslutning starkare.
Hemläxa
Fortsätt arbeta på er identitetstext och skriv klart den till nästa lektion. Skrivningen ska vara 500-700 ord lång. Förbered dig på att dela den med klassen under nästa lektion.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan få i uppdrag att skapa en visuell presentation där de kombinerar grafik, fotografier och text för att detaljerat uttrycka sin identitet. Detta ger dem möjlighet att använda olika medier för att förmedla sina tankar och känslor om identitet på ett kreativt sätt.
Förslag för nästa lektion
Presentation av identitetstexter
I nästa lektion kommer eleverna att få möjlighet att presentera sina identitetstexter för klassen. Detta kommer ge dem en chans att träna sig i att dela med sig av sina personliga berättelser och ge feedback till varandra. Det är viktigt för att utveckla kommunikativa förmågor och öka förståelsen för olika perspektiv. Lektionen kommer också att diskutera hur man kan ge och ta emot konstruktiv kritik.
Förberedelser
• Förbered en rubrik eller mall för presentationerna.
• Tänk på eventuell teknik som kan behövas för att stödja presentationerna (exempelvis projektor).
• Informera eleverna om vad som förväntas av dem under presentationerna, inklusive feedbackprocessen.