En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Artificiell Intelligens 1 – Maskininlärningstekniker

Öppna i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Artificiell Intelligens 1
Tema: Presentation och diskussion av maskininlärningstekniker

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion fokuserar på presentation av olika maskininlärningstekniker som eleverna har undersökt. Den omfattar diskussioner kring fördelar och nackdelar, samt de etiska överväganden som är kopplade till användningen av dessa tekniker.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för och diskutera olika maskininlärningstekniker, analys av deras effektivitet och relevans samt de etiska konsekvenserna av deras användning.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till lektionen (10 min)

• Presentera syftet med lektionen och vad eleverna kommer att göra.
• Förklara vikten av att kunna kommunicera och diskutera sina resultat.
• Gå igenom tidsplanen för presentationerna och diskussionerna, samt eventuell bedömningskriterier.

Gruppresentationer (30 min)

• Varje grupp får 5 minuter för att presentera sin affisch och besvara frågor från klassen.
• Under presentationerna ska grupperna diskutera:
◦ Hur tekniken fungerar och dess praktiska tillämpningar.
◦ Fördelar och nackdelar med tekniken.
◦ De etiska frågor som kan uppstå i samband med tekniken.

Diskussion och reflektion (5 min)

• Efter presentationerna ska klassen diskutera gemensamma teman och insikter från presentationerna.
• Ställ frågor för att uppmuntra till reflektion, till exempel: “Vilka etiska frågor framkom oftast?” eller “Hur kan dessa tekniker förbättras?”

Avslutning (5 min)

• Sammanfatta vad som diskuterats och lärts under lektionen.
• Ge en översikt över nästa lektions tema.

Aktivitet

Eleverna deltar aktivt under presentationerna och noterar intressanta insikter, frågor och reflektioner. Efter diskussionerna kan de få i uppgift att skriva en kort reflektion (150-200 ord) om vad de lärt sig av sina klasskamraters presentationer och diskussioner.

Beräknad tidsåtgång: 15 minuter

Exit-ticket

1. Vilken maskininlärningsteknik presenterade din grupp? Svar: (Elevens val av teknik).
2. Nämn en fördel med den teknik som presenterades. Svar: (Kopplad till teknikens användning).
3. Nämn en nackdel med tekniken. Svar: (Kopplad till teknikens begränsningar).
4. Vilka etiska frågor diskuterades i samband med er teknik? Svar: (Kopplad till presentationer).
5. Vad lärde du dig av en annan grupps presentation? Svar: (Elevens reflektioner).

Hemläxa

Eleverna ska skriva en kort uppsats (300-400 ord) där de analyserar en annan maskininlärningsteknik som inte diskuterades i klassen, inklusive dess fördelar, nackdelar och etiska överväganden.

Fördjupningsuppgift

Eleverna får välja en maskininlärningsteknik och genomföra en grundlig litteraturstudie, inklusive aktuella forskningsartiklar. De ska sammanställa sina fynd i en vetenskaplig rapport som analyserar teknikens utveckling, utmaningar och framtid.

Förslag för nästa lektion

Etik och ansvar inom artificiell intelligens. I nästa lektion ska fokus ligga på de etiska och samhälleliga aspekterna av AI och maskininlärning. Vi kommer att diskutera frågor om integritet, bias i algoritmer och ansvaret hos utvecklare och användare av AI. Diskussionerna kring etik är avgörande för att förstå AI:s påverkan på samhället, och den kopplar direkt till de tekniker som har studerats tidigare.

Förberedelser

• Sammanställ material och exempel på etiska dilemman rörande AI och maskininlärning.
• Förbered diskussionsfrågor som kan ställas till klassen.
• Säkerställ att det finns tillgång till resurser för eleverna att börja sin hemläxa.