# Lektionsplanering
**Årskurs:** Gymnasiet
**Ämne:** Kemi 2
**Tema:** Biokemi och metabolism
**Koppling till styrdokument**
**Centralt innehåll** Lektionens centrala innehåll omfattar metabolismens grundläggande processer, inklusive katabolism och anabolism, samt hur enzymer fungerar som katalysatorer i biokemiska reaktioner. Eleverna kommer att få förståelse för energiflöden i biologiska system.
**Kunskapskrav** Eleven ska kunna redogöra för centrala begrepp inom biokemi, beskriva enzymers funktion och mekanism samt olika metaboliska vägar i organismer.
**Lärarledda instruktioner**
**Introduktion till biokemi** (10 min) – Vad är biokemi och dess betydelse? – Genomgång av metabolismens grundläggande begrepp, inklusive katabolism och anabolism. – Diskussion om energibehov i biologiska system.
**Enzymer och deras funktion** (15 min) – Vad är enzymer och deras roll i reaktioner? – Genomgång av enzymers struktur, aktiva siter och hur de påverkar reaktionshastigheter. – Diskutera faktorer som påverkar enzymaktivitet, såsom temperatur och pH.
**Metaboliska vägar** (15 min) – Genomgång av viktiga metaboliska vägar (glykolys, citronsyracykeln, elektrontransportkedjan). – Förklara hur dessa vägar samverkar för att producera energi (ATP) och metaboliter. – Diskutera biologiska exempel där dessa vägar är avgörande.
**Sammanfattning och diskussion** (10 min) – Sammanfatta de centrala begreppen kring biokemi och metabolism. – Öppen diskussion där eleverna kan ställa frågor och ge exempel på hur metabolism påverkar livsprocesser.
**Aktivitet** Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att välja en specifik enzymatisk reaktion eller metabolisk väg, och skapa en visuell presentation som visar hur processen går till och dess betydelse. Presentationerna ska inkludera diagram och exempel på energiflöden, samt diskutera faktorer som kan påverka processen.
**Exit-ticket** – Vad är metabolism? (Svar: Metabolism avser alla biokemiska reaktioner som sker i ett organismer, inkluderande katabolism och anabolism.) – Vad gör enzymer? (Svar: Enzymer fungerar som biologiska katalysatorer som underlättar kemiska reaktioner genom att sänka aktiveringsenergin.) – Vad karakteriserar katabolismen? (Svar: Katabolism innefattar nedbrytning av molekyler för att frigöra energi.) – Nämn ett exempel på en metabol väg. (Svar: Glykolys är en process där glukos bryts ner för att producera ATP.) – Hur påverkar temperatur enzymaktivitet? (Svar: Temperatur kan öka enzymaktivitet upp till en optimal nivå, varefter den kan sjunka vid för höga temperaturer.)
**Hemuppgift** Eleverna ska skriva en rapport om en specifik enzymatisk reaktion, inklusive information om enzymets struktur, funktioner, och vilken metabol väg det är involverat i. Skriv *”Hemuppgift”* så tar jag fram en hemuppgift åt dig.
**Citat** *”Biokemi handlar om livets kemi och de processer som definierar liv.”* – George A. O’Meally. Detta citat belyser sambandet mellan biokemi och livets kemiska processer.
**Nästa lektion** Förslag på tema för nästa lektion: “Analytisk kemi: Avancerade metoder”. Denna lektion syftar till att utforska metoder inom analytisk kemi, inklusive masspektrometri och spektroskopi. Skriv *”Nästa”* så tar jag fram nästa lektion åt dig.