En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Rätten och samhället – Diskriminering och mänskliga rättigheter

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering – Diskriminering och mänskliga rättigheter

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Rätten och samhället

Tema: Diskriminering och mänskliga rättigheter

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Kursen ska ge en förståelse för diskrimineringslagar och hur de skyddar medborgarnas rättigheter. Lektionen fokuserar på diskussioner om mänskliga rättigheter, former av diskriminering och mekanismer för att främja jämlikhet.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för grunderna i diskrimineringslagstiftningen och dess betydelse, samt ge exempel på olika former av diskriminering och diskutera hur de påverkar individer och samhälle.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till mänskliga rättigheter (10 min)

  • Definiera vad mänskliga rättigheter är och varför de är viktiga i ett demokratiskt samhälle.
  • Diskutera universella mänskliga rättigheter enligt FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna.
  • Beskriv hur dessa rättigheter är kopplade till svensk lagstiftning.

Diskriminering och diskrimineringslagarna (15 min)

  • Gå igenom vad som definieras som diskriminering enligt svensk lag (exempelvis kön, etnicitet, religion, funktionsnedsättning).
  • Diskutera Sveriges diskrimineringslag (2008) och dess syfte.
  • Ta upp exempel på situationer där diskriminering kan förekomma, både i arbete och i vardagsliv.

Rättigheternas skydd och åtgärder (15 min)

  • Redogöra för hur individer kan skydda sina rättigheter och anmäla diskriminering.
  • Diskutera hur Diskrimineringsombudsmannen (DO) arbetar med att utreda och främja jämlikhet.
  • Gå igenom exempel på lagförslag och initiativ som syftar till att bekämpa diskriminering.

Avslutning och reflektion (5 min)

  • Sammanfatta lektionens centrala punkter och diskutera vikten av att förstå och uppmärksamma diskriminering i samhället.
  • Be eleverna reflektera över egna erfarenheter eller observationer av diskriminering.

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att undersöka en specifik form av diskriminering (exempelvis könsdiskriminering eller rasdiskriminering) och dess konsekvenser. De ska diskutera möjliga lösningar och hur samhället kan arbeta för att motverka diskriminering. Grupperna presenterar sina resultat för klassen.

Exit-ticket

  • Vad är diskriminering? Svar: Behandling som missgynnar en individ baserat på specifika kriterier som kön, etnicitet eller ålder.
  • Nämn en grundläggande mänsklig rättighet. Svar: Rätten till liv, yttrandefrihet, rätten till utbildning.
  • Vilken lag skyddar mot diskriminering i Sverige? Svar: Diskrimineringslagen.
  • Hur kan man anmäla diskriminering? Svar: Genom att kontakta Diskrimineringsombudsmannen eller en relevant rättsinstans.
  • Varför är det viktigt att diskutera diskriminering? Svar: För att öka medvetenheten och arbeta för ett mer rättvist och jämlikt samhälle.