En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Svenska 2 – Hjalmar Gullberg och Modernismen

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Svenska 2
Tema: Hjalmar Gullberg – Modernismen och Folklig poesi

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på att förstå Hjalmar Gullbergs betydelse inom modernismen och hur han använder folkliga teman i sin poesi. Eleverna kommer att analysera centrala verk, såsom “Körsbärsträden” och “Fritiof Anderssons visor”, och diskutera hur Gullbergs språk och stil speglar både tradition och modernitet.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna analysera och diskutera centrala teman och motiv i lyrisk litteratur och förstå hur dessa reflekterar kulturella och samhälleliga kontexter.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till Hjalmar Gullberg och modernismen (10 min)

– Kort presentation av Hjalmar Gullbergs liv och litterära karriär.
– Genomgång av modernismen som litterär rörelse och dess kännetecken.
– Diskutera Gullbergs roll i den svenska litteraturen och hans unika tillvägagångssätt.

Teman i Gullbergs poesi (15 min)

– Översikt av centrala dikter, såsom “Körsbärsträden” och “Fritiof Anderssons visor”.
– Identifiera och diskutera teman som natur, folktro och identitet.
– Reflektera över Gullbergs skildring av folkliga inslag och hur de interagerar med modernitet.

Gruppdiskussion och analys (15 min)

– Dela in eleverna i grupper och ge dem specifika dikter av Gullberg att diskutera.
– Varje grupp förbereder en kort presentation av sina insikter kring tema och stil.
– Diskutera hur Gullbergs teman är relevanta idag och hur de ger röst åt traditionella svenska narrativ.

Avslutande reflektion (10 min)

– Sammanfatta lektionen och vad eleverna har lärt sig.
– Reflektera över Gullbergs stil och hans inverkan på samtida poesi.
– Förbereda eleverna för kommande aktivitet.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en egen dikt (max 500 ord) inspirerad av Hjalmar Gullbergs tema och stil. Dikten ska inkludera folkliga inslag och reflektera över personliga eller samhälleliga erfarenheter. Eleverna kommer att dela sina dikter i små grupper och ge varandra feedback.

Exit-ticket

– Vad kännetecknar Gullbergs poesi när det kommer till folkliga teman?
*Svar: Gullbergs poesi inkluderar ofta folkliga inslag, naturbeskrivningar och nostalgiska reflektioner.*
– Hur kombinerar Gullberg traditionell poesi med modernistiska inslag?
*Svar: Han väver in traditionella motiv med moderna frågor, tematiker och stämningar.*
– Vilken betydelse har natur i Gullbergs verk?
*Svar: Naturen används som en fond för både känslor och identitet, och speglar samband mellan människa och omgivning.*
– Hur relaterar Gullbergs teman till dagens litteratur?
*Svar: Teman som identitet och naturrepresenterade frågor fortsätter att vara centrala i samtida litteratur.*
– Vad inspireras du av i Gullbergs stil?
*Svar: Många elever kan nämna hans förmåga att kombinera känslor med natur och folkliga inslag.*

Hemuppgift

Skriv en analys av en av Hjalmar Gullbergs dikter där du fokuserar på hur han skildrar folkliga inslag och hur dessa bidrar till dikts budskap. Analysen ska vara minst 800 ord och inkludera exempel från texten samt reflektioner kring dess relevans i dagens samhälle.

Citat

*”En dikt är en bro mellan det invanda och det fördolda.”* – Hjalmar Gullberg (1899-1961)
Detta citat belyser Gullbergs tro på poesi som ett sätt att utforska och förmedla djupare insikter och känslor, vilket är centralt i hans litterära arbete.

Nästa lektion

**Förslag på tema för nästa lektion:** Karin Smirnoff – Samtida litteratur och Identitet. Den föreslagna lektionen syftar till att utforska Smirnoffs skildringar av identitet och samtida samhällsfrågor genom starka och personliga berättelser.