En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Svenska 2 – Karin Smirnoff och Samtida litteratur

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering: Karin Smirnoff och Samtida litteratur

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Svenska 2

Tema: Karin Smirnoff – Samtida litteratur och Identitet

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på att förstå Karin Smirnoffs litterära stil och teman, särskilt hennes bearbetning av identitet och tillhörighet i en samtida kontext. Eleverna kommer att analysera centrala verk, såsom “Århundradets kärlekssaga” och “Där kräftorna sjunger”, och diskutera hur Smirnoff utforskar sociala normer och personliga upplevelser.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna analysera och diskutera centrala teman och motiv i lyrisk och prosalitteratur samt förstå verkens kulturella och samhälleliga betydelse.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till Karin Smirnoff och samtida litteratur (10 min)

  • Kort presentation av Karin Smirnoffs liv och hennes bidrag till den svenska litteraturen.
  • Genomgång av teman som identitet, tillhörighet och sociala frågor i det samtida samhället.
  • Diskutera Smirnoffs unika perspektiv och stil som författare.

Teman i “Århundradets kärlekssaga” och “Där kräftorna sjunger” (15 min)

  • Översikt av handlingarna i “Århundradets kärlekssaga” och “Där kräftorna sjunger”.
  • Identifiera och diskutera teman som kärlek, identitet och kulturell tillhörighet.
  • Reflektera över hur Smirnoff skriver om karaktärernas inre liv och konflikter.

Gruppdiskussion och analys (15 min)

  • Dela in eleverna i grupper och ge dem specifika avsnitt från Smirnoffs verk att diskutera.
  • Varje grupp förbereder en kort presentation där de analyserar teman och stil.
  • Diskutera hur Smirnoffs skrivande relaterar till deras egna erfarenheter och samtida samhällsfunderingar.

Avslutande reflektion (10 min)

  • Sammanfatta lektionen och vad eleverna har lärt sig.
  • Reflektera över Smirnoffs stil och hur den speglar samtida litterära trender.
  • Förbereda eleverna för kommande aktivitet.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en kort berättelse (max 500 ord) som utforskar identitet och tillhörighet. Berättelsen kan vara inspirerad av Smirnoffs teman och kan inkludera personliga upplevelser eller påhittade händelser. De kommer att dela sina berättelser i små grupper och ge varandra konstruktiv feedback.

Exit-ticket

  • Vad kännetecknar Karin Smirnoffs skrivande och teman?
    *Svar: Hennes skrivande är ofta starkt personligt, med fokus på identitet och sociala frågeställningar.*
  • Hur påverkar Smirnoffs karaktärer läsarens förståelse av identitet?
    *Svar: Karaktärerna utforskar komplexa frågor kring tillhörighet, vilket gör dem relaterbara och tankeväckande.*
  • Vad inspireras du av i Smirnoffs stil?
    *Svar: Många elever kan nämna hennes förmåga att belysa mänskliga känslor och relationer på ett autentiskt sätt.*
  • Hur kan vi se Smirnoffs teman som relevanta för dagens samhälle?
    *Svar: Teman kring identitet och tillhörighet är viktiga idag, särskilt i en globaliserad värld där dessa frågor ständigt diskuteras.*
  • Vilka känslor väcker hennes berättelser hos läsaren?