Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Skönlitteratur och samhällsutveckling
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i kursen ska behandla centrala aspekter av skönlitteratur och dess relation till samhällsutveckling. Detta inkluderar litterära verk från olika tidsperioder, kulturella kontexter och perspektiv på hur dessa verk speglar och påverkar samhällets värderingar och normer.
Kunskapskrav
Eleven kan analysera och göra välgrundade reflektioner över hur skönlitteratur uttrycker och påverkar samhällsutvecklingen. Detta innefattar att kunna identifiera och diskutera litterära teman och motiv samt att reflektera över relationerna mellan litteratur och sociala förändringar.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till litteraturens sociala betydelse (10 min)
• Diskutera hur litteratur kan spegla och påverka samhällsnormer.
• Ställ frågor om vad eleverna anser att litteratur gör för samhället och individen.
Presentation av utvalda skönlitterära verk (15 min)
• Introducera ett par skönlitterära verk som har haft betydande påverkan på samhällsvärderingar, såsom “1984” av George Orwell eller “Kopparberg” av Torgny Lindgren.
• Läs utvalda passager och diskutera deras samhällskommentarer.
Gruppanalys av litterära verk (15 min)
• Dela in eleverna i grupper och ge dem ett litterärt verk eller ett stycke att analysera.
• Be dem fokusera på teman som identitet, makt, och förändring samt att diskutera hur dessa teman kan kopplas till samhälleliga situationer.
Reflektion över litteraturens påverkan (5 min)
• Samla in gruppernas tankar och sammanfatta gemensamma insikter.
• Diskutera hur elevernas egna erfarenheter kan kopplas till litteraturens teman.
Sammanfattning och avslutning (5 min)
• Avsluta med att sammanfatta lektionens centrala punkter och förbereda eleverna för en skrivuppgift om litteraturen och dess påverkan på samhället.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en reflekterande text (250-300 ord) där de väljer ett skönlitterärt verk och förklarar hur det behandlar ett socialt tema. De ska ge exempel från texten för att stödja sina argument.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter
Exit-ticket
• Vad är syftet med skönlitteratur i relation till samhället?
◦ Att spegla och ifrågasätta samhällsvärderingar och normer.
• Ge ett exempel på hur en litterär text kan påverka samhällets uppfattningar.
◦ Genom att belysa sociala orättvisor som i “Uppdrag granskning” genom litteratur.
• Hur kan teman i litteratur kopplas till samtida samhällsfrågor?
◦ Teman som segregationsproblem i “En introduktion till litteratur” kan reflekteras i aktuella debatter.
• Vilken roll har författaren i att forma samhällsnormer?
◦ Författaren kan utmana normer och inspirera till förändring.
• Hur kan eleverna själva påverkas av litteraturen?
◦ Genom att läsa och reflektera över olika perspektiv och frågor kan de formas som individer.
Hemläxa
Skriv en längre analys (400-500 ord) av hur ett valt skönlitterärt verk påverkar samhället, inkluderande historiska kontexter och personliga reflektioner.
Fördjupningsuppgift
För den som vill fördjupa sig kan uppgiften innebära att skriva en essä (600-800 ord) om ett specifikt tema i en litterär kanon, inklusive hur detta tema har utvecklats och förändrats över tid i relation till samhällsutveckling.
Förslag för nästa lektion
Tema: Litteraturens roll som motstånd och kritik. Den nästkommande lektionen kan fokusera på hur litteratur har använts som en form av motstånd och kritik genom historia. Eleverna får analysera verk som uttrycker protest mot sociala orättvisor, och diskutera hur detta har påverkat lagar och normer i samhället. Det syftet är att knyta samman diskussionen om litteraturens samhällsfunktion med konkreta exempel på litterära verk som drivit social seger.
Förberedelser
• Välj och förbered skönlitterära verk för analys.
• Samla exempel på litterära teman och sociala frågor för diskussion.
• Förbered material för elevernas reflektion och analys.