En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Vuxenutbildning. Svenska för invandrare C – Att kommunicera i arbetslivet

Öppna i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: Vuxenutbildning
Ämne: Svenska för invandrare C
Tema: Att kommunicera i arbetslivet

Koppling till styrdokument

Undervisningen ska ge eleverna möjligheter att utveckla sina kunskaper i att förstå och använda svenska i yrkesrelaterade situationer. Eleverna ska även träna på att formulera sig i muntlig och skriftlig form, vilket innefattar att skriva CV och personligt brev samt att delta i arbetsrelaterade samtal och diskussioner.

Centralt innehåll

Eleven kan formulera sig begripligt och sammanhängande i skrift och tal i vardagliga samtal och diskussioner. Hen kan använda relevanta fraser och ord i yrkessituationer, vilket visar förmåga att delta aktivt i arbetslivets kommunikation.

Lärarledda instruktioner

Inledning och mål för lektionen (10 min)

• Introducera dagens tema: kommunikation i arbetslivet.
• Diskutera betydelsen av att kunna kommunicera effektivt på arbetsplatsen.
• Presentera lektionens mål: att skriva och öva på ett CV och ett personligt brev.

Genomgång av CV och personligt brev (15 min)

• Gå igenom strukturen för ett CV och ett personligt brev.
• Visa exempel på både CV och brev.
• Diskutera vad som ska ingå för att göra dokumenten effektiva och professionella.

Grupparbete: Skriva CV och personligt brev (15 min)

• Eleverna delas in i grupper där de får i uppgift att skriva ett enkelt CV och ett personligt brev utifrån en jobbfunktion de är intresserade av.
• Stöd eleverna i att använda rätt ord och fraser relaterade till deras yrkeserfarenhet och utbildning.

Presentation av arbetet (5 min)

• Varje grupp presenterar kort sitt CV och sin ansökan inför klassen.
• Ge utrymme för frågor och feedback från läraren och kamraterna.

Sammanfattning och reflektion (5 min)

• Diskutera vad som har varit viktigt att tänka på vid skrivandet av CV och personligt brev.
• Be eleverna reflektera kring vad de lärt sig och hur de kan använda denna kunskap i framtiden.

Aktivitet

Eleverna får i par öva på att “intervjua” varandra med hjälp av sina CV och personliga brev. En elev spelar rollen som arbetsgivare medan den andra är arbetssökande. De ska ställa frågor kring arbetserfarenhet och motivation, vilket hjälper dem att öva på både yrkesspråk och muntlig kommunikation.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

• Vad är ett CV?
◦ Svar: Ett dokument där man skriver ner sin arbetslivserfarenhet och utbildning.
• Vilka tre saker bör alltid inkluderas i ett CV?
◦ Svar: Namn, kontaktinformation och arbetslivserfarenhet.
• Vad är syftet med ett personligt brev?
◦ Svar: Att berätta varför man vill ha jobbet och varför man är rätt person för jobbet.
• Nämn en sak du ska tänka på när du skriver ett CV.
◦ Svar: Att anpassa det till det jobb du söker.
• Vad kan du göra för att förbereda dig inför en arbetsintervju?
◦ Svar: Öva på svar på vanliga intervjufrågor.

Hemläxa

Eleverna får i uppgift att skriva ett CV och ett personligt brev utifrån en jobbannons som intresserar dem. Det ska vara minst 150 ord för det personliga brevet och en enkel CV-struktur.

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift kan eleverna få möjlighet att göra en mer detaljerad och professionell karriärpresentation där de beskriver sina framtida yrkesmål, tidigare erfarenheter och hur deras utbildning har förberett dem för arbetslivet. Denna uppgift syftar till att ge eleverna möjlighet att reflektera över sin karriärväg och stärka sin yrkesidentitet.

Förslag för nästa lektion

Temat: Arbetsintervjuer och presentationsfärdigheter
Nästa lektion kan fokusera på hur arbetsintervjuer går till och hur man kan presentera sig själv på ett övertygande sätt. Detta är relevant för att stärka elevernas förmåga att kommunicera effektivt i yrkeslivet, vilket är centralt för deras framtida arbetsmöjligheter. Lektionen bör täcka intervjutekniker och hur man förbereder sig för vanliga frågor, vilket anknyter till kunskapskraven för muntlig produktion och interaktion.

Förberedelser

• Ta fram exempel på CV:n och personliga brev för genomgång.
• Förbered arbetsmaterial och jobbannonser för grupparbetet.
• Skapa en lista med vanliga frågor som ställs vid arbetsintervjuer som kan användas i nästa lektion.