Terminsplanering
Årskurs: 2
Ämne: Svenska
Tema: Läsförståelse och kreativt skrivande
Innehåll
Denna terminsplanering för Svenska syftar till att fördjupa elevernas språkliga färdigheter genom olika teman där fokus ligger på läsförståelse, kreativt skrivande, tal och lyssnande. Varje vecka erbjuder en variation av lekar och aktiviteter för att främja lärandet. Bedömningstillfällen utvärderar elevernas framsteg i ämnet.
Bokstav och ljudanalys (19 aug – 8 sep)
V.34
• Lektion 1: Återkoppling av bokstäver och ljud
• Lektion 2: Identifiera och skriva ljuden i ord
• Lektion 3: Ordlek med ljud och bokstäver
• Lektion 4: Skriva ord från läsläxan
V.35
• Lektion 1: Från ljud till ord – ljudanalys
• Lektion 2: Ovanliga ord – nya bokstäver
• Lektion 3: Stor och liten bokstav
• Lektion 4: Aktiviteter med ord och meningar
V.36
• Lektion 1: Skriv en mening med nya ord
• Lektion 2: Sjunga in bokstäver och ljud
• Lektion 3: Bedömning av ljud- och bokstavskunskap (skriftlig)
• Lektion 4: Repetition och reflektion
Läsning och textanalys (9 sep – 29 sep)
V.37
• Lektion 1: Läsa och förstå sagor
• Lektion 2: Diskutera handling och karaktärer
• Lektion 3: Skriva sin egen saga
• Lektion 4: Läsa upp sagan för klassen
V.38
• Lektion 1: Ge tillbaka berättelser – feedback
• Lektion 2: Samtala om olika genre
• Lektion 3: Skapa en bokpresentation
• Lektion 4: Läsning i par – öva på att lyssna
V.39
• Lektion 1: Rim och rytm i texter
• Lektion 2: Bedömning av läsförståelse (frågor)
• Lektion 3: Återkoppling och diskussion
• Lektion 4: Roliga aktiviteter med rim och ramsor
Kreativt skrivande (30 sep – 20 okt)
V.40
• Lektion 1: Hur bygger man en berättelse?
• Lektion 2: Introduktion av karaktärer
• Lektion 3: Skriva en berättelse om en vän
• Lektion 4: Illustrera berättelsen
V.41
• Lektion 1: Dela berättelsen med en kompis
• Lektion 2: Reflektion över skrivande
• Lektion 3: Skriva berättelser baserat på bilder
• Lektion 4: Skriva tillsammans i små grupper
V.42
• Lektion 1: Bedömning av berättande (presentationer)
• Lektion 2: Granska och ge feedback
• Lektion 3: Reflektera över skrivandet
• Lektion 4: Repetition av skrivfärdigheter
Muntlig kommunikation och diskussioner (21 okt – 10 nov)
V.43
• Lektion 1: Vad innebär muntlig kommunikation?
• Lektion 2: Lära sig att argumentera
• Lektion 3: Reflektera i gruppdiskussioner
• Lektion 4: Övningar i att lyssna och svara
V.44
(Höstlov, inget undervisning)
V.45
• Lektion 1: Presentera ett ämne för klassen
• Lektion 2: Spela rollspel och diskutera
• Lektion 3: Bedömning av muntliga kunskaper (presentationer)
• Lektion 4: Återkoppling och reflektion kring presentationerna
Repetition och utvärdering (11 nov – 20 dec)
V.46
• Lektion 1: Sammanfatta vad vi lärt oss
• Lektion 2: Spela språklekar i grupper
• Lektion 3: Träna på läsning och dialog
• Lektion 4: Repetition av viktiga begrepp
V.47
• Lektion 1: Skriva en sammanfattning av böcker
• Lektion 2: Diskutera lärdomar och insikter
• Lektion 3: Förbereda en gemensam bokdiskussion
• Lektion 4: Förbereda julavslutningen
V.48
• Lektion 1: Bedömning av terminsresultat (presentationer)
• Lektion 2: Reflektion och feedback från kamrater
• Lektion 3: Avslutningsaktiviteter
• Lektion 4: Fira framsteg och terminens slut
V.49
• Lektion 1: Reflektera över lärandet under terminen
• Lektion 2: Gemensam aktivitet och spel
• Lektion 3: Julpyssel och läsning
• Lektion 4: Julavslutning och tacksamhet!
V.50
• Lektion 1: Ingen lektion (terminen är slut)