Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Historia
Tema: Ulrika Eleonora: Drottningen som regerade med förnuft
Syfte
Syftet med provet är att utvärdera elevernas kunskaper om Ulrika Eleonora och hennes betydelse för Sveriges historia, samt deras förmåga att analysera och reflektera över drottningens politiska och kulturella inflytande.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Sveriges historia från medeltiden till vår tid, med fokus på viktiga personer och händelser samt deras inflytande på samhället.”
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna:
- redogöra för och analysera händelser i Sveriges historia och deras betydelse för samhället.
- diskutera och reflektera över betydelsen av drottning Ulrika Eleonoras styre och inflytande.
- använda historiska källor och perspektiv för att förstå olika tiders samhällsstruktur.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket år föddes Ulrika Eleonora?
- A. 1688
- B. 1693
- C. 1680
- D. 1695
2. Vilket beslut fattade Ulrika Eleonora i samband med sin abdikation?
- A. Överlämna makten till Fredrik I
- B. Försöka återfå tronen
- C. Skapa en ny regering
- D. Intervjua unga adelskvinnor
3. Vad bidrog Ulrika Eleonora till inom kultur med sitt styre?
- A. Inga förändringar
- B. Mer krigiska traditioner
- C. Kulturella förbättringar inom konst och vetenskap
- D. Fokus på enbart politik
4. Vem var Ulrika Eleonoras make?
- A. Karl XII
- B. Fredrik I av Hessen
- C. Gustav III
- D. Karl XI
5. Vilken roll hade Ulrika Eleonora som drottning?
- A. Regerande drottning med inflytande
- B. Ceremoniell drottning utan makt
- C. Krigarkvinna
- D. Änka utan ansvar
6. Vad var en av Ulrika Eleonoras största utmaningar under sin regeringstid?
- A. Hantera ett ekonomiskt överskott
- B. Navigera en mansdominerad politisk värld
- C. Framgångsrik mobilisering av armén
- D. Fortsätta arvet efter Karl XII
7. Vad utmärker Ulrika Eleonora som ledare bland andra drottningar i historien?
- A. Hennes avsaknad av politiska beslut
- B. Hennes intellekt och kulturella bidrag
- C. Hennes isolering i slottet
- D. Hennes negativa inflytande
8. Hur påverkade Ulrika Eleonora bilden av kvinnor i maktpositioner?
- A. Genom att understödja manlig dominans
- B. Genom att visa att kvinnor kunde styra och ha inflytande
- C. Genom att avstå från politiska beslut
- D. Genom att förlita sig på männen i sin närhet
9. Vilken betydelse hade Ulrika Eleonoras kulturella insatser?
- A. De stabiliserade monarkin och bidrog till samhällsförändringar
- B. De ledde till nedgång för kulturlivet
- C. De orsakade krig
- D. De utgjorde en avledning från politiska problem
10. Vilken annan historisk figur är känd för sitt kulturella inflytande under samma tidsperiod?
- A. Karl XII
- B. Gustav III
- C. Johan III
- D. Överste Greger
11. Vad var en av Ulrika Eleonoras ambitioner som drottning?
- A. Att delta i krigföring
- B. Att föda många barn
- C. Att stödja vetenskap och konst
- D. Att förlita sig på sin make
12. Vilken politisk omständighet präglade Ulrika Eleonoras tid som drottning?
- A. Efterdyningar av Karl XII:s död
- B. En ekonomisk boom
- C. En stark allians med Norge
- D. Inga politiska förändringar
13. Hur beskrev Ulrika Eleonora sina plikter som drottning?
- A. Som enbart ceremoniala
- B. Med fokus på medborgarnas bästa
- C. Som en börda
- D. Som irrelevant
14. Vad var en betydande konsekvens av Ulrika Eleonoras regeringstid?
- A. Ökade skilsmässor
- B. Mer makt till adeln
- C. Kulturell blomstring och stabilisering av monarkin
- D. Påstådd impotens av drottningen
15. Vilket citat från Ulrika Eleonora sammanfattar hennes ledarskapsfilosofi?
- A. “Jag önskar att styra utan inflytande.”
- B. “Kraft och makt är allt.”
- C. “Min plikt är att styra landet med sunt förnuft och i medborgarnas bästa.”
- D. “Det är en manlig värld.”
Resonerande frågor
1. Hur skulle Ulrika Eleonoras liv och beslut kunna påverka synen på kvinnor i politiska roller i efterföljande generationer?
Detta ger möjlighet att diskutera kulturella och politiska förändringar kopplade till kvinnors positioner.
2. På vilket sätt var Ulrika Eleonora en förebild för kvinnliga ledare i senare tiders historia?
Frågan uppmuntrar till analys av historiska och moderna perspektiv på kvinnligt ledarskap.
3. Vilka paralleller kan dras mellan Ulrika Eleonoras styrstil och nuvarande kvinnliga politiker?
Detta låter elever utforska samtida relevans av tidigare historiska figurer.
4. Hur bidrog Ulrika Eleonoras beslut om abdikation till Sveriges politiska utveckling?
Frågan främjar diskussioner kring strategiska beslut och deras konsekvenser för samhället.
5. Analysera betydelsen av Ulrika Eleonoras kulturella intressen och hur de förändrade Sveriges kulturella landskap.
Här erbjuds en chans för djupgående analys av kulturens roll i ett samhälle.
6. Hur kan Ulrika Eleonoras liv fungera som en spegel för aktuellaDiskussioner om makt och kön?
Elever kan reflektera över samhälleliga normer och förändringar i synen på kön.
7. Vad säger Ulrika Eleonoras regeringstid om de utmaningar kvinnor möter i politiska system?
Fördjupande reflektioner kring strukturer och motståndskraft hos kvinnliga ledare erbjuds här.
8. Vilka lärdomar kan dagens politiska ledare dra från Ulrika Eleonoras styre?
Frågan ger möjlighet att koppla historia till nutid och formulera praktiska insikter.
Bedömning
Provets faktafrågor ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger möjlighet till 3 poäng vardera. Totalt kan eleven få 24 poäng.
För betyg:
- E: Minst 8 poäng
- C: Minst 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor
- A: Minst 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor