Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Affärsjuridik
Tema: Kredit- och panträtt
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om kreditgivning, panträtt och deras rättsliga aspekter inom affärsverksamhet. Provets utformning syftar till att ge en djupare förståelse för hur dessa ämnen påverkar affärstransaktioner och vilka rättigheter och skyldigheter som gäller för både långivare och låntagare.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Kursen i affärsjuridik ska ge eleverna kunskap om regler kring kreditgivning och panträtt, samt hur dessa teman påverkar affärsverksamhet. Denna lektion fokuserar på olika typer av krediter, säkerheter och de rättsliga aspekterna av att låna och låna ut.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för hur olika kreditformer fungerar och förklara vad panträtt innebär. Eleven kan också ge exempel på hur kredit och säkerhet påverkar affärstransaktioner.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är kredit?
A) En typ av lån
B) Möjligheten att låna pengar med skyldighet att återbetala
C) Ett sätt att spara pengar
D) En avgift för tjänster
2. Vilken typ av kredit är oftast kopplad till ett köp av bil?
A) Företagskredit
B) Konsumtionskredit
C) Inkassokredit
D) Hypotekslån
3. Vad innebär panträtt?
A) Ett avtal mellan långivare och låntagare
B) En säkerhet för ett lån där en tillgång kan tas i anspråk om lånet inte betalas tillbaka
C) En form av försäkring
D) En typ av investering
4. Vilka är långivarens skyldigheter vid kreditgivning?
A) Att godkänna alla låneansökningar
B) Att ge tydlig information om villkor, räntor och avgifter
C) Att kräva säkerhet för alla lån
D) Att ta ut en hög ränta
5. Vad är en säkerhet i kreditförhållande?
A) Ett kostnadsfritt lån
B) En typ av kreditkort
C) En tillgång som långivaren kan ta om lånet inte betalas tillbaka
D) Ett avtal mellan parterna
6. Vilket av följande är en typ av hypotekslån?
A) Personlig kredit
B) Bolån
C) Lån utan säkerhet
D) Lån med hög ränta
7. Vad är en konsumtionskredit?
A) Ett lån för att starta ett företag
B) Ett lån för att köpa varor och tjänster
C) Ett slags spara om pengar
D) Ett lån för fastighetsköp
8. Vilka lagar styr kreditgivning i Sverige?
A) Ingenting, regler är självklar
B) Konsumentkreditlagen
C) Affärsbolagslagen
D) Försäkringslagen
9. Hur kan panträtt påverka affärstransaktioner?
A) Ger mer kredit till låntagaren
B) Ger säkerhet till långivaren och minskar risken för förlust vid låneobligationer
C) Minskar kostnaden för lånet
D) Ökar möjligheterna för lån
10. Vad är amortering?
A) Återbetalning av lån
B) En avgift för att ta ett lån
C) En typ av kredit
D) En säkerhet för ett lån
11. Vad innebär det att låna ut pengar?
A) Att ge bort pengar
B) Att ge pengar med villkoret att få tillbaka dem
C) Att ta emot betalning
D) Att inte kräva några villkor
12. Vilka risker finns det med att ta ett lån?
A) Ingen risk alls
B) Att inte kunna betala tillbaka och förlora säkerhet
C) Att få lägre kreditvärdighet
D) Att inte kunna få fler lån
13. Vilken av följande är en långivare?
A) En person som lånar pengar
B) En rådgivare
C) En bank eller finansinstitut
D) En försäkringsbolag
14. Vad är en låneavtal?
A) En informell överenskommelse
B) Ett skriftligt kontrakt mellan låntagare och långivare
C) En typ av panträtt
D) Ett slags lån utan ränta
15. Vilken information bör ingå i en kreditansökan?
A) Lånebelopp och återbetalningstid
B) Enbart namnet på låntagaren
C) Endast låntagarens e-postadress
D) Ingen specifik information krävs
Resonerande frågor
1. Diskutera hur olika kreditformer påverkar företagets likviditet. Detta ger eleverna möjlighet att analysera och förstå sambandet mellan kredit och ekonomisk hälsa.
2. Vilka konsekvenser kan det få för en låntagare om de misslyckas med att betala tillbaka ett lån? Frågan fördjupar elevernas förståelse för de praktiska och juridiska konsekvenserna av kredit.
3. Hur kan säkerheter såsom panträtt påverka bankernas beslut vid kreditgivning? Genom att resonera kring detta kan eleverna visa inblick i bankernas riskhantering.
4. Analysera skillnaderna mellan olika typer av lån och deras räntor. Denna fråga tillåter eleverna att djupdyka i finansiella termer och deras betydelse för företag.
5. Hur påverkar lagarna kring kreditgivning konsumenternas rättigheter? Frågan ger eleverna möjlighet att reflektera över de juridiska skydd som finns på marknaden.
6. Vad bör en låntagare tänka på innan de tecknar ett låneavtal? Eleverna kan diskutera strategier och riskhantering kopplat till lån.
7. Hur kan kredit och säkerheter användas för att främja företagstillväxt? Frågan syftar till att skapa en koppling mellan kreditkunskaper och affärstillväxt.
8. Reflektera över hur personlig erfarenhet av kredit kan påverka en individs framtida lånval. Detta uppmuntrar eleverna att koppla teori till livserfarenhet.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger 1 poäng vardera och resonerande frågor ger 3 poäng vardera.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).