Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Svenska 2
Tema: Maria Gripe – Fantasi och Identitet i barnlitteraturen
Syfte
Syftet med provet är att eleverna ska få möjlighet att visa sina kunskaper om Maria Gripes littrerära verk, samt att analysera och diskutera teman såsom fantasi och identitet, som är centrala i hennes berättelser. Provets design syftar till att bedöma elevernas förståelse för och förmåga att kritiskt tänka kring barn- och ungdomslitteratur.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Analys av centrala teman och stilgrepp i barn- och ungdomslitteratur samt förståelse för hur dessa verk reflekterar kulturella och samhälleliga sammanhang.”
Kunskapskrav
Provets design fokuserar på att eleverna ska kunna:
- analysera och diskutera centrala teman och stilgrepp i barn- och ungdomslitteratur.
- reflektera över hur dessa verk relaterar till aktuella samhälleliga frågor.
Prov
Faktafrågor
- Vilket av följande verk är skrivet av Maria Gripe?
A) “Bambi”
**B) “Tordyveln flyger i skymningen”**
C) “Harry Potter”
D) “Ronja Rövardotter” - Vilket tema är centralt i Gripes böcker?
A) Krig
B) Ekonomi
**C) Identitet**
D) Teknologi - Vad sysslar Gripe ofta med i sina berättelser?
A) Äventyr på havet
B) Historiska händelser
**C) Fantasi och verklighet**
D) Science fiction - Vilken typ av litteratur är Maria Gripe mest känd för?
A) Däckare
**B) Barn- och ungdomslitteratur**
C) Lyrik
D) Romantik - I vilken bok skriver Gripe om en flicka som har en speciell relation till en lampa?
A) “Tordyveln flyger i skymningen”
**B) “Skuggan över stenbänken”**
C) “Natt i helvetet”
D) “Bästa vänner” - Vad handlar “Tordyveln flyger i skymningen” främst om?
A) En resa till månen
**B) Identitet och känslor**
C) En katt som pratar
D) En familj som flyttar - Hur skildrar Gripe ofta unga människors känslor?
A) Genom humor
B) I fabletiska berättelser
**C) Med realistiska och fantastiska inslag**
D) I brevformat - Vilken stil använder Gripe mest i sina verk?
**A) En blandning av fantasi och realism**
B) Bara verklighet
C) Bara fantasi
D) Riktig historia - Vad är en av de viktigaste aspekterna av Gripe som författare?
**A) Skildring av inre känslor**
B) Fokus på krig
C) Politisk kritik
D) Historieberättande - Vilket föremål blir viktigt i många av Gripes berättelser?
A) En bok
B) En kista
**C) En lampa**
D) En hatt - Vilka känslor utforskar Gripe ofta i sina böcker?
**A) Ensamhet och tillhörighet**
B) Glädje och skratt
C) Rädsla och överlevnad
D) Eufori och lycka - Hur påverkar miljön i Gripes böcker berättelsen?
A) Den är oväsentlig
**B) Den skapar stämning och känsla**
C) Den föder humor
D) Den är föränderlig hela tiden - Vilken ålder är Gripe främst riktad till?
**A) Barn och ungdomar**
B) Vuxna
C) Äldre personer
D) Småbarn - Vilken av följande teman är oftast inte kopplad till Gripes arbete?
A) Fantasi
**B) Krig**
C) Identitet
D) Vänskap - Vad uppmanar Gripe sina läsare att göra genom sin litteratur?
A) Att vuxna ska ha mer kontroll
**B) Att reflektera över sina känslor och relationer**
C) Att strunta i allt som är svårt
D) Att följa regler
Resonerande frågor
- Diskutera hur Maria Gripe använder fantastiska element för att beskriva identitetsfrågor.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att analysera spännvidden i Gripes stil och djupet i hennes teman, vilket krävs för A-nivå. - Jämför och kontrastera teman i “Tordyveln flyger i skymningen” och “Skuggan över stenbänken”.
Frågan uppmanar eleverna att se likheterna och skillnaderna i Gripes arbete, vilket visar på deras kritiska analysförmåga. - Hur tror du att Gripes teman är relevanta i dagens samhälle?
Denna fråga uppmuntrar eleverna att koppla litteratur till samtida frågor, vilket är centralt för A-nivå. - Vilken övergripande inverkan har Maria Gripe haft på barn- och ungdomslitteratur?
Genom att fundera över Gripe i ett större litterärt sammanhang visar eleverna en djup förståelse av litteraturens utveckling. - Vad innebär det att använda fantasi i litteratur som ett sätt att utforska verkliga känslor?
Frågan ger utrymme för djup reflektions och kritisk diskussion, vilket är tecken på A-nivå. - Ge exempel på hur Gripe skildrar komplexa känslor genom sina karaktärer.
Denna fråga testar elevernas analysförmåga i att definiera och diskutera litterära karaktärer. - Hur skulle du beskriva Gripe som en feministisk författare?
Genom att ifrågasätta Gripe i en social kontext kan eleverna visa djupgående insikt i hennes arbete. - Reflektera över din egen skrivprocess när du skapade din berättelse inspirerad av Gripe.
Frågan ger eleverna möjlighet att koppla sin egen kreativitet till Gripe, vilket visar på personlig och kritisk reflektion.
Bedömning
Provet är utformat för att ge totalt 30 poäng, med faktadel och resonerande frågor som bedöms separat.
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt 15 poäng.
Resonerande frågor: Varje fråga ger upp till 3 poäng beroende på djup och reflektion. Totalt 15 poäng.
För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng (varav minst 2 poäng från resonerande frågor).
För att uppnå betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
För att uppnå betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).