Hemläxa
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Affärsjuridik
Tema: Konkursrätt
Ordkollen
Här listas fem ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av.
- Konkurs: En juridisk process där ett företag eller en person inte kan betala sina skulder, vilket leder till att tillgångar säljs för att betala borgenärerna.
- Borgenär: En person eller ett företag som har en fordran på någon annan, exempelvis pengar som ska återbetalas.
- Gäldenär: En person eller ett företag som är skyldig pengar till en borgenär.
- Insolvens: När en individ eller ett företag inte längre kan betala sina skulder i tid.
- Rekonstruktion: En process där ett företag försöker rädda sig från konkurs genom omstrukturering av sina skulder och affärsverksamhet.
Instuderingsfrågor
- Vad innebär konkurs och vad är syftet med det?
- Vilka skillnader finns mellan konkurs och rekonstruktion?
- Hur inleds en konkursprocess?
- Vad är borgenärernas rättigheter under en konkurs?
- Vilka konsekvenser har konkurs för gäldenären?
- Nämn tre steg i konkursprocessen.
- Vilken roll spelar tingsrätten i en konkursprocess?
- Hur fördelas tillgångar bland borgenärer?
- Vad kan vara vanliga orsaker till att ett företag går i konkurs?
- Hur kan en gäldenär skydda sina rättigheter i en konkurs?
Skrivuppgift
Uppgift 1: Fallanalys
Välj ett verkligt konkursfall och skriv en analys av de faktorer som ledde till konkursen. Vilka var de ekonomiska och juridiska omständigheterna? Svarslängd: ca. 300 ord (En halv sida)
Uppgift 2: Jämförelse mellan konkurs och rekonstruktion
Diskutera skillnaderna mellan konkurs och rekonstruktion. Fokusera på processerna och konsekvenserna för borgenärer och gäldenärer. Svarslängd: ca. 250 ord (En kvart sida)
Uppgift 3: Rollspel och reflektion
Beskriv en rollspels-situation där du agerar borgenär eller gäldenär under en konkursförhandling. Reflektera över hur rättigheter skyddas och vilka strategier som används. Svarslängd: ca. 150 ord (En fjärdedel sida)
Efter att ha genomfört uppgifterna, var noga med att gå igenom och diskutera dina tankar med en klasskamrat vid nästa lektion.