Hemläxa
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Datorteknik 1b
Tema: Objektorienterad programmering (OOP)
Ordkollen
Här listas fem ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av.
- Klass: En ritning eller mall för att skapa objekt, som definierar attribut och metoder.
- Objekt: En instans av en klass som innehåller data och kan utföra funktioner.
- Egenskap: Attribut eller karakteristiska data som ett objekt har, definierat inom klassen.
- Metod: En funktion definierad inom en klass som beskriver vad objektet kan göra.
- Arv: En mekanism för att skapa en ny klass baserad på en existerande klass, vilket tillåter återanvändning av kod.
Instuderingsfrågor
- Vad menas med objektorienterad programmering (OOP)?
- Kan du ge ett exempel på en klass och hur den kan användas?
- Vad är skillnaden mellan egenskaper och metoder i en klass?
- Förklara hur arv fungerar inom OOP.
- Varför är det bra att använda OOP i programutveckling?
- Beskriv hur en objekt-instans kan manipulera sin egen data.
- Vad är inkapsling och varför är det viktigt?
- Ge exempel på en situation där du skulle använda en metod i en klass.
- Hur kan man dokumentera en klassdesign?
- Vad innebär det att en klass är en mall för objekt?
Skrivuppgift
Uppgift 1: Klassdesign
Designa en klass för en “Bil”. Definiera minst tre egenskaper (attribut) och minst två metoder. Skriv en kort beskrivning av din klassdesign och inkludera en kodsnutt i ett programmeringsspråk av ditt val.
Svarslängd: ca. 300 ord (En halv sida)
Uppgift 2: Jämförelse av OOP och strukturerad programmering
Förklara skillnaderna mellan objektorienterad programmering och strukturerad programmering. Ge exempel på situationer där den ena metoden är att föredra framför den andra.
Svarslängd: ca. 400 ord (En sida)
Uppgift 3: Praktiskt exempel
Beskriv ett verkligt problem som kan lösas med hjälp av objektorienterad programmering. Hur skulle du använda klasser och objekt för att strukturera lösningen?
Svarslängd: ca. 500 ord (En och en halv sida)