En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Litteratur – Kreativt skrivande

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Litteratur

Tema: Kreativt skrivande

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll: Denna lektion syftar till att introducera tekniker för kreativt skrivande, där eleverna uppmuntras att använda sin fantasi och litterära verktyg för att skapa egna texter.

Kunskapskrav: Eleven kan planera och skriva texter inom olika genrer och visa förståelse för kreativa processer och tekniker.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till kreativt skrivande (10 min)

  • Diskutera vad kreativt skrivande innebär och dess betydelse.
  • Ge exempel på olika stilar och genrer inom kreativt skrivande, såsom noveller, poesi och dramatik.
  • Presentera kända författare och deras verk som inspirerar kreativt skrivande.

Övningar i skrivande (20 min)

  • Dela ut korta skrivuppgifter där eleverna ska utveckla en karaktär eller en plats.
  • Ge tid för eleverna att skriva sina idéer fritt och utan självcensur.
  • Be några elever läsa sina texter högt och diskutera vad som gör dem intressanta.

Gruppdiskussion och feedback (20 min)

  • Dela in eleverna i små grupper för att ge och ta emot konstruktiv feedback på sina skrivande.
  • Fokus på aspekter som språk, stil och känslor i texterna.
  • Uppmuntra gruppmedlemmar att ställa frågor och ge förslag på förbättringar.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Samla elevernas insikter från diskussionerna.
  • Diskutera vikten av kreativt skrivande och hur det kan vara ett verktyg för självuttryck.
  • Ge eleverna möjlighet att ställa frågor eller dela sina tankar kring kreativt skrivande.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en kort novell eller dikt (1-2 sidor) med fokus på de tekniker och teman som diskuterats under lektionen. De ska presentera sina texter i nästa lektion för klassen.

Exit-ticket

  • Vilken del av kreativt skrivande tyckte du var mest inspirerande idag? Svar: Reflektion.
  • Kan du ge exempel på en kreativ teknik du vill använda i ditt skrivande? Svar: Specifik teknik.
  • Hur kan kreativt skrivande hjälpa dig att utrycka dig själv bättre? Svar: Personlig reflektion.
  • Vilka teman skulle du vilja skriva mer om? Svar: Förslag på teman.
  • Vad har du lärt dig om din egna skrivprocess idag? Svar: Reflektion.

Hemuppgift

Eleverna ska avsluta sin novell eller dikt (2-3 sidor) och inkludera en reflektion på 1 sida om sin skrivprocess och de tekniker de använt.

Citat

“Att skriva är att sätta i ord det som knappt går att säga.” – Toni Morrison. Detta citat belyser den kraft och betydelse som kreativt skrivande kan ha i att uttrycka inners thoughts, känslor och erfarenheter.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: Författartekniker i fokus. Syftet med denna lektion är att utforska specifika tekniker som författare använder för att fördjupa berättelser och skildringar.