Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Litteratur
Tema: Kreativt skrivande
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll: Denna lektion syftar till att introducera tekniker för kreativt skrivande, där eleverna uppmuntras att använda sin fantasi och litterära verktyg för att skapa egna texter.
Kunskapskrav: Eleven kan planera och skriva texter inom olika genrer och visa förståelse för kreativa processer och tekniker.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till kreativt skrivande (10 min)
- Diskutera vad kreativt skrivande innebär och dess betydelse.
- Ge exempel på olika stilar och genrer inom kreativt skrivande, såsom noveller, poesi och dramatik.
- Presentera kända författare och deras verk som inspirerar kreativt skrivande.
Övningar i skrivande (20 min)
- Dela ut korta skrivuppgifter där eleverna ska utveckla en karaktär eller en plats.
- Ge tid för eleverna att skriva sina idéer fritt och utan självcensur.
- Be några elever läsa sina texter högt och diskutera vad som gör dem intressanta.
Gruppdiskussion och feedback (20 min)
- Dela in eleverna i små grupper för att ge och ta emot konstruktiv feedback på sina skrivande.
- Fokus på aspekter som språk, stil och känslor i texterna.
- Uppmuntra gruppmedlemmar att ställa frågor och ge förslag på förbättringar.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Samla elevernas insikter från diskussionerna.
- Diskutera vikten av kreativt skrivande och hur det kan vara ett verktyg för självuttryck.
- Ge eleverna möjlighet att ställa frågor eller dela sina tankar kring kreativt skrivande.
Aktivitet
Eleverna ska skapa en kort novell eller dikt (1-2 sidor) med fokus på de tekniker och teman som diskuterats under lektionen. De ska presentera sina texter i nästa lektion för klassen.
Exit-ticket
- Vilken del av kreativt skrivande tyckte du var mest inspirerande idag? Svar: Reflektion.
- Kan du ge exempel på en kreativ teknik du vill använda i ditt skrivande? Svar: Specifik teknik.
- Hur kan kreativt skrivande hjälpa dig att utrycka dig själv bättre? Svar: Personlig reflektion.
- Vilka teman skulle du vilja skriva mer om? Svar: Förslag på teman.
- Vad har du lärt dig om din egna skrivprocess idag? Svar: Reflektion.
Hemuppgift
Eleverna ska avsluta sin novell eller dikt (2-3 sidor) och inkludera en reflektion på 1 sida om sin skrivprocess och de tekniker de använt.
Citat
“Att skriva är att sätta i ord det som knappt går att säga.” – Toni Morrison. Detta citat belyser den kraft och betydelse som kreativt skrivande kan ha i att uttrycka inners thoughts, känslor och erfarenheter.
Nästa lektion
Förslag på tema för nästa lektion: Författartekniker i fokus. Syftet med denna lektion är att utforska specifika tekniker som författare använder för att fördjupa berättelser och skildringar.