Lektionsplanering: Fördjupning i Svensk Grammatik
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska som andraspråk 2
Tema: Fördjupning i Svensk Grammatik
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar komplexa grammatiska strukturer, med fokus på bisatser och passiv form. Eleverna kommer att arbeta med att identifiera och använda dessa strukturer i både tal och skrift.
Kunskapskrav
Elven visar grundläggande kunskaper om svenska språket och kan använda en variation av grammatiska strukturer i egna texter samt förstå dem i lästa och hörda sammanhang.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till Bisatser (15 min)
- Förklara vad bisatser är och hur de används för att ge mer information i en mening.
- Gå igenom vanliga konjunktioner som inleder bisatser (t.ex. att, som, eftersom, om).
- Visa exempel på bisatser i meningsfulla sammanhang och analysera deras funktion.
Övningar med Bisatser (15 min)
- Dela ut övningar där eleverna ska omvandla huvudsatser till bisatser eller identifiera bisatser i givna meningar.
- Diskutera övningarna i par och be dem förklara sin förståelse av perspektivet i kontext.
Introduktion till Passiv Form (15 min)
- Beskriv vad passiv form innebär och ge tydliga exempel på hur man omformulerar aktiva meningar till passiva.
- Diskutera hur passiv form kan ändra fokus i meningen, och ge exempel på när den är lämplig att använda.
Praktisk Övning: Skriv och Omformulera (5 min)
- Be eleverna omvandla ett antal aktiva meningar till passiv form.
- Samla in meningarna och diskutera vilken betydelse förändringen har i textens fokus och meddelande.
Aktivitet
Som aktivitet ska eleverna skriva en kort text utifrån ett valt ämne, där de aktivt arbetar med att inkludera både bisatser och passiv form. De ska vara beredda att redovisa sina texter vid nästa lektion, med fokus på hur de använde dessa grammatiska element.
Exit-ticket
- Vad är en bisats och vilken funktion har den?
Svar: En bisats är en del av en mening som ger extra information och kan inte stå ensam. - Nämn en konjunktion som används för att inleda bisatser.
Svar: “Att” eller “eftersom”. - Hur kan passiv form påverka meningen?
Svar: Den kan förändra fokus från den som utför handlingen till handlingen själv. - Vad var den största utmaningen du stötte på när du arbetade med bisatser?
Svar: (Personlig reflektion från eleven). - Kan du ge ett exempel på en mening med passiv form?
Svar: “Boken lästes av eleven.”