Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska som andraspråk 2
Tema: Källkritik och Informationssökning
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar grundläggande källkritik och vikten av att kunna välja och värdera information från olika källor, samt hur man effektivt söker efter information.
Kunskapskrav
Eleven söker och väljer med viss säkerhet information från olika källor och presenterar informationen på ett i huvudsak fungerande sätt, med egna formuleringar och ämnesrelaterat språk samt citat och källhänvisningar.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till Källkritik (10 min)
- Definiera vad källkritik är och varför det är viktigt i dagens informationssamhälle.
- Diskutera de olika kriterierna för att bedöma källors trovärdighet: äkthet, oberoende, relevans och aktualitet.
Genomgång av Informationssökning (15 min)
- Visa hur man effektivt söker information på nätet, inklusive användning av databaser, vetenskapliga artiklar och nyhetskällor.
- Diskutera vikten av att använda nyckelord och hur man kan göra avancerade sökningar för att hitta relevant information.
Grupparbete: Källkritisk Granskning (15 min)
- Dela in klassen i små grupper och ge varje grupp en artikel eller hemsida att granska.
- Grupperna ska använda de kriterier som diskuterats för att bedöma källans trovärdighet och relevans, samt redovisa sina fynd.
Reflektion och Sammanfattning (10 min)
- Samla klassen för att diskutera vad de lärt sig om källkritik och hur de kan tillämpa detta i sitt eget arbete.
- Ställ frågor som uppmuntrar till reflektion, t.ex. “Hur kan vi vara kritiska när vi använder information från sociala medier?”
Aktivitet
Som en del av aktiviteten ska eleverna välja ett aktuellt ämne av sitt intresse och genomföra en informationssökning. De ska hitta minst tre olika källor och applicera de källkritiska kriterierna för att utvärdera dessa källor. De ska vara beredda att dela sina insikter i klassen vid nästa lektion.
Exit-ticket
- Vad innebär källkritik för dig?
Svar: Att granska och bedöma trovärdigheten hos en källa innan man använder den som information. - Nämn två kriterier för att bedöma en källas trovärdighet.
Svar: Äkthet och aktualitet. - Hur kan felaktig information påverka vår åsikt om ett ämne?
Svar: Det kan leda till misförstånd och missinformation. - Vilka verktyg kan du använda för att söka efter tillförlitlig information?
Svar: Google Scholar, bibliotekets databaser, akademiska tidskrifter.