En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Webbutveckling 2 – Utvecklingsprocessen för ett webbtekniskt projekt

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Webbutveckling 2
Tema: Utvecklingsprocessen för ett webbtekniskt projekt

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att ge en översikt över stegen i ett webbprojekt, inklusive planering, design, utveckling, testning och driftsättning. Eleverna lär sig vikten av metodik och dokumentation under hela webbprojektets livscykel.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna beskriva de olika stegen i en webbutvecklingsprocess och förstå vikten av att följa en strukturerad arbetsmetod.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till webbutvecklingsprocessen (10 min)

  • Förklara vad webbutvecklingsprocessen är och varför den är viktig för framgångsrika projekt.
  • Gå igenom de olika stegen: planering, design, utveckling, testning och driftsättning.

Planering av webbprojekt (15 min)

  • Diskutera vikten av kravanalys för att identifiera användarens behov.
  • Gå igenom hur man skapar en projektplan, inklusive projektmål, resurser och tidsramar.
  • Presentera metoder för att samla in krav, inklusive användarenkäter eller intervjuer.

Design och utvecklingsfas (15 min)

  • Gå igenom designfasen där wireframes och prototyper skapas.
  • Diskutera hur man strukturerar koden och hur man implementerar design i verkliga projekt.
  • Presentera vikten av versionshantering under utvecklingsfasen.

Testning och driftsättning (10 min)

  • Betona vikten av att testa webbapplikationen för att säkerställa att den fungerar korrekt.
  • Diskutera olika typer av tester, inklusive användartester och funktionstester.
  • Beskriv processen att publicera och driftsätta webbplatsen.

Reflektion och diskussion (10 min)

  • Sammanfatta de viktigaste stegen i webbutvecklingsprocessen.
  • Diskutera hur eleverna kan tillämpa dessa insikter i sina egna projekt och samarbeten.
  • Svara på eventuella frågor från eleverna.

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en projektplan för ett hypotetiskt webbprojekt. De ska inkludera kravanalys, mål, timeline och resurser som behövs. Varje grupp presenterar sin plan för klassen och får feedback.

Exit-ticket

  • Vad är en projektplan och varför är den viktig? (En detaljerad översikt över projektets mål och hur de ska uppnås.)
  • Nämn minst två steg i webbutvecklingsprocessen. (Planering, design, utveckling, testning, driftsättning.)
  • Vad är kravanalys? (Processen att samla och dokumentera användarens behov och funktioner.)
  • Ge ett exempel på en metod för kravinsamling. (Intervjuer, enkäter med användare.)
  • Hur kan man hantera förändringar i ett projekt? (Genom att vara flexibel och justera projektplanen vid behov.)

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort projektplan för ett eget webbprojekt. De ska inkludera en kravanalys, specifika mål och reflektera över resurser de tror kommer att krävas.

Citat

”Planering är suturerad tid.” – Okänd

Citatet betonar vikten av noggrann planering för att optimera resurser och tid i utvecklingsprocessen.