Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Kinesiska 1
Tema: Musik och film i Kina
Syfte
Syftet med provet är att bedöma studenternas kunskaper om kinesisk musik och film, inklusive deras historia, kulturella betydelse och påverkan i samhället. Genom provet ska eleverna visa sin förmåga att diskutera och analysera dessa ämnen samt använda relevant vokabulär.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på att undersöka kinesisk musik och film, inklusive deras historia, genrer och betydelse i dagens samhälle. Eleverna kommer att lära sig om populära artister och filmer samt diskutera hur dessa medier påverkar och speglar den kinesiska kulturen.
Kunskapskrav
Eleven kan delta i samtal och diskussioner om kinesisk musik och film, uttrycka åsikter samt använda relevant vokabulär kopplad till ämnet.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande är en känd kinesisk artist?
A. Psy
B. **Jay Chou**
C. Ed Sheeran
D. Shakira
2. Vilken genrer av musik är typisk för Kina?
A. Rock
B. Jazz
C. **Traditionell folkmusik**
D. Country
3. Vem är en berömd kinesisk filmregissör?
A. Martin Scorsese
B. **Zhang Yimou**
C. Steven Spielberg
D. Quentin Tarantino
4. Vilken av följande filmer är en kinesisk klassiker?
A. The Godfather
B. **Crouching Tiger, Hidden Dragon**
C. Titanic
D. Inception
5. Kinesisk popmusik kallas ofta för?
A. R&B
B. **Mandopop**
C. Hip hop
D. Reggae
6. Vad är en vanlig plattform för spridning av musik i Kina?
A. YouTube
B. **Weibo**
C. Spotify
D. Facebook
7. Vilket av följande teman är ofta sett i kinesiska filmer?
A. **Familj och tradition**
B. Science fiction
C. Kärlek på första ögonkastet
D. Superhjältar
8. Vilken stil av musik har starka influenser från västerländsk kultur i Kina?
A. **Pop**
B. Klassisk
C. Folkmusik
D. Operett
9. En känd kinesisk film handlar ofta om?
A. **Kulturella normer**
B. Sport
C. Historiska krig
D. Djur
10. Vilken av följande låtar skulle kunna betraktas som en representativ kinesisk populärlåt?
A. Justin Bieber – Sorry
B. **Jay Chou – Qing Hua Ci**
C. Adele – Hello
D. Mariah Carey – All I Want for Christmas
11. Vilken funktion har musiktraditioner i den kinesiska kulturen?
A. **Social sammanhållning**
B. Individuell uttryck
C. Utbildning
D. Politisk propaganda
12. En skillnad mellan kinesisk och västerländsk filmproduktion är?
A. Kinesiska filmer har alltid fler specialeffekter.
B. **Berättarstrukturen och teman** är ofta olika.
C. Kinesiska filmer är alltid kortare.
D. Musiken används inte i kinesiska filmer.
13. I vilken typ av film ser man ofta kampsport?
A. Drama
B. **Martial arts**
C. Komedi
D. Romantik
14. Vad kallas den kinesiska traditionella teatern som involverar musik och sång?
A. **Pekingopera**
B. Kabuki
C. Ballet
D. Musical
15. Vilket århundrade började kinesisk filmproduktion?
A. 17-talet
B. 19-talet
C. **20-talet**
D. 18-talet
Resonerande frågor
1. Hur reflekterar kinesisk musik kulturella och sociala frågor i samhället?
Syftet är att eleverna ska analysera musikens roll i att forma och spegla kulturen.
2. Vilken inverkan har kinesisk film haft på den globala filmindustrin?
Här får eleverna möjligheten att diskutera filmens påverkan internationellt.
3. Diskutera skillnaderna i berättarteknik mellan kinesisk och västerländsk film.
Genom detta kan eleverna jämföra två olika kulturer och deras filmstilar.
4. Hur har sociala mediers roll förändrat spridningen av musik och film i Kina?
Denna fråga låter eleverna reflektera över modern teknik och dess inverkan.
5. Vilka kvaliteter gör en kinesisk film framgångsrik idag?
Eleverna har möjlighet att formulera egna åsikter utifrån sina observationer.
6. På vilket sätt har traditionell kinesisk musik utvecklats i moderna sammanhang?
Syftet är att undersöka hur tradition möter modernitet.
7. Vad kan vi lära oss av kinesisk musik och film för att förstå den kinesiska kulturen bättre?
Denna fråga uppmuntrar till djupare förståelse för kulturella nuanser.
8. Hur kan musik och film bidra till identitetsbygge bland unga i Kina?
Här får eleverna resonera kring sociala aspekter av musik och film.
Bedömning
Provets bedömning kan delas in i två delar: faktafrågor och resonerande frågor. Varje faktafråga ger 1 poäng och varje resonerande fråga ger 3 poäng.
För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs totalt 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).