Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Litteratur
Tema: Litterär analys
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att använda metoder för litterär analys på skönlitterära texter. Provets mål är att eleverna ska kunna tolka och analysera texters språk, stil, tema och struktur.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
”Lärande av litterära texter med avseende på deras innehåll och form samt ge exempel på hur språk, stil och tema samverkar i ett verk.”
Kunskapskrav
Eleven kan analysera och tolka skönlitterära och litterära texter med avseende på deras innehåll och form samt ge exempel på hur språk, stil och tema samverkar i ett verk.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande är en nyckelkomponent i litterär analys?
A) Karaktärsutveckling
B) Tema
C) Handling
D) Inledning
2. Vad syftar litterär analys till att uppnå?
A) Sammanfatta texten
B) Göra texten längre
C) Förstå djupare betydelser
D) Skriva en recension
3. Vilken analysmetod fokuserar på hur karaktärer utvecklas genom texten?
A) Temaanalys
B) Karaktärsanalys
C) Stilanalys
D) Historisk analys
4. Vad är en viktig aspekt av stilanalys?
A) Tidsperiod som texten är skriven under
B) Författarens livshistoria
C) Språkliga val och uttryck
D) Illustrationer i texten
5. Vad är ett centralt tema i många litterära verk?
A) Sport
B) Kärlek
C) Teknik
D) Matlagning
6. Hur kan man beskriva en karaktärs utveckling inom textanalys?
A) Genom att räkna sidor i boken
B) Genom att studera deras handlingar och beslut
C) Genom att diskutera deras utseende
D) Genom att läsa boken högt
7. Vilken typ av text kan analyseras litterärt?
A) Endast romaner
B) Endast noveller
C) Skönlitterära texter av olika slag
D) Endast egna texter
8. Vad innebär en tematisk analys?
A) Att sammanfatta händelser
B) Att identifiera och tolka ämnen och idéer
C) Att diskutera författarens liv
D) Att analysera upplägget av texten
9. Vad menas med stil i litterär analys?
A) Handlingen i texten
B) Det sätt på vilket författaren uttrycker sig
C) Antalet karaktärer
D) Bokens längd
10. Hur bidrar litterär analys till en djupare förståelse av en text?
A) Genom att fokusera på språkliga element
B) Genom att öka läshastigheten
C) Genom att avslöja dolda betydelser
D) Genom att utesluta personliga känslor
11. Vilken av följande är inte en analysmetod?
A) Temaanalys
B) Språkanalys
C) Recensionsanalys
D) Karaktärsanalys
12. Vilket av följande kan ses som ett huvudtema i litteratur?
A) Intelligens
B) Kärlek och förlust
C) Resor
D) Matlagning
13. Vilken metod kan ge insikt i en karaktärs motivationer?
A) Tema-analysera
B) Karaktärsanalys
C) Stilanalys
D) Tidsanalys
14. Vilken av följande aspekter ingår inte i litterär analys?
A) Språkbruk
B) Författarens biografi
C) Tematiska element
D) Strukturella komponenter
15. Vad är ett viktigt steg i den litterära analysprocessen?
A) Att läsa texten snabbt
B) Att noggrant analysera språket och budskapet
C) Att kopiera texten
D) Att diskutera allt utom texten
Resonerande frågor
1. Diskutera hur du tillämpade en specifik analysmetod på den text du analyserade. Beskriv även varför du valde denna metod för just denna text.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över sina val av analysmetoder och visa djup förståelse av deras applicering.
2. Hur kan litterär analys förändras beroende på läsarens perspektiv? Ge exempel från ditt eget arbete.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att diskutera subjektiva upplevelser och hur de påverkar analysresultatet.
3. Välj ett tema från en litterär text och diskutera dess betydelse för karaktärernas utveckling. Vad lär vi oss genom detta tema?
Frågan uppmanar eleverna att se sambandet mellan tema och karaktärer, och att reflektera över djupare insikter i texten.
4. Hur kan språkbruk och stil påverka en texts budskap? Använd konkreta exempel från din analys.
Syftet är att eleverna ska tänka kritiskt kring de stilistiska val som påverkar textens betydelse.
5. Diskutera de specifika insikter du fick om en karaktär genom att använda karaktärsanalys. Hur påverkade dessa insikter din upplevelse av texten?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa förståelse och insikt kring karaktärerna i texten.
6. Hur kan olika litterära genrer påverka sättet vi analyserar texter? Ge exempel på en genre och en specifik text.
Frågan uppmanar till reflektion över genremedvetande och hur det formar analysmetoder.
7. Reflektera över en unik insikt som du fått från litterär analys. Hur kan denna insikt tillämpas på andra texter?
Eleverna får utrymme att dela med sig av personliga insikter och deras övergripande betydelse.
8. Vilken roll spelar kulturella och historiska sammanhang i litterär analys? Ge exempel från dina analyser.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att diskutera hur sammanhang berikar förståelsen av litterära verk.
Bedömning
Provets poängsättning baseras på faktafrågorna och de resonerande frågorna.
- Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar, totalt 15 poäng.
- Resonerande frågor: 2 poäng per fråga, totalt 16 poäng.
För att nå betygsnivå E krävs minst 8 poäng totalt, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betygsnivå A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).