Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska för döva 1
Tema: Läsförståelse och Sammanfattning
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att förstå, tolka och sammanfatta texter samt att tillämpa lässtrategier för att förbättra läsförståelsen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar strategier för att förstå och tolka olika typer av texter, samt att sammanfatta och återge deras huvudsakliga budskap.
Kunskapskrav
Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter med flyt och visar grundläggande läsförståelse. Dessutom sammanfattar eleven olika texter med viss säkerhet.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande strategier är viktig för att förbättra läsförståelsen?
A) Att ställa frågor under läsningen
B) Att läsa snabbt
C) Att inte ta anteckningar
D) Att undvika att tänka på textens innehåll
2. Vad bör man fokusera på när man sammanfattar en text?
A) Att använda citat från texten
B) Att fånga huvudidén och viktiga detaljer
C) Att skriva med egna ord
D) Att göra texten längre
3. Vilken typ av text är bäst att använda för sammanfattningsträning?
A) Lång och komplicerad text
B) Kort och anpassad text
C) Ingen text alls
D) Bara skönlitterära texter
4. Vilken av följande är en del av lässtrategier?
A) Att inte ställa frågor
B) Att läsa för nöjes skull
C) Att anteckna under läsningen
D) Att skumma igenom texten utan fokus
5. Vad är en viktig egenskap hos en bra sammanfattning?
A) Den fångar huvudidén
B) Den kopierar texten ordagrant
C) Den är längre än den ursprungliga texten
D) Den innehåller många detaljer
6. Vad innebär “läsförståelse”?
A) Förmågan att förstå och tolka texter
B) Att kunna läsa snabbt utan att tänka
C) Att kunna läsa högt för andra
D) Att memorera texten utan att förstå
7. Hur kan man identifiera huvudidéer i en text?
Använda färgkodning
A) Genom att stryka under all text
B) Att skumma texten
C) Genom att ställa frågor och reflektera
8. Vilken lässtrategi kan hjälpa vid svåra texter?
A) Att läsa flera gånger
B) Att inte bry sig om texten
C) Att dela texten i små delar
D) Att fråga inte om man förstår
9. Vilken typ av frågor kan ställas under läsning?
A) Frågor om författarens liv
B) Frågor om textens struktur
C) Frågor om textens innehåll och syfte
D) Frågor som inte relaterar till texten
10. Vad bör man undvika i en sammanfattning?
A) Att kopiera direkt från texten
B) Att skriva med egna ord
C) Att fokusera på huvudidén
D) Att inkludera viktiga detaljer
11. Vad kan en exit-ticket innehålla?
A) Reflektioner om egen förståelse
B) Endast svar på faktafrågor
C) Inga personliga tankar
D) Lika svar som alla andra
12. Hur ofta ska lässtrategier tillämpas?
A) Vid varje lästillfälle
B) Aldrig
C) Bara vid svåra texter
D) Endast när lärare ber om det
13. Varför är gruppredovisningar viktiga?
A) De ger möjlighet att dela och diskutera idéer
B) För att undvika att skriva själv
C) För att få betyg
D) De är inte viktiga
14. Vad ska man göra om man inte förstår en del av en text?
A) Ställa frågor och diskutera
B) Läsa vidare utan att tänka
C) Ge upp
D) Kopiera från en klasskamrat
15. Hur kan aktiviteten i lektionen bidra till lärandet?
A) Genom att tillämpa lässtrategier
B) Genom att ignorera texten
C) Genom att bara läsa utan att sammanfatta
D) Genom att undvika gruppdiskussioner
Resonerande frågor
1. Beskriv hur läsförståelse kan påverka vår tolkning av en text.
Syftet är att låta eleverna reflektera över sambandet mellan läsförståelse och djupare analysering av textens budskap.
2. Diskutera vikten av att använda egna ord i en sammanfattning.
Frågan syftar till att utmana elevernas förståelse av originalitet och förståelse av texten.
3. Hur kan lässtrategier anpassas för olika typer av texter?
Genom att svara på denna fråga visar eleverna på förmåga att anpassa tekniker beroende på textens karaktär.
4. Reflektera över skillnaderna mellan skönlitteratur och sakprosa gällande lässtrategier.
Denna fråga uppmanar elever att tänka kritiskt på vilka strategier som kan vara mer effektiva för olika texttyper.
5. Hur påverkar grupparbete förståelsen av en text?
Eleverna ges möjlighet att resonera kring kollegialt lärande och dess effekter på kognitiva processer.
6. Vad gör att en sammanfattning kan betraktas som framgångsrik?
Denna fråga uppmuntrar eleverna att reflektera över kriterier för effektiva sammanfattningar.
7. Hur kan man använda reflektioner från en exit-ticket för att förbättra kommande lektioner?
Frågan syftar till att få eleverna att tänka på hur feedback kan påverka undervisningen.
8. Diskutera hur teknik kan stödja läsförståelse.
Denna fråga uppmanar elever att tänka på digitala resurser och hur de kan integreras i läsprocessen.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. För att nå betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).