En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 6. Svenska – Sammansatta substantiv

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering: Sammansatta substantiv

Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Sammansatta substantiv

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska få kunskap om sammansatta substantiv, deras bildande och hur de används för att skapa nya betydelser.

Kunskapskrav

Eleven kan ge exempel på sammansatta substantiv och använda dem korrekt i meningar för att beskriva föremål, personer eller begrepp.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till sammansatta substantiv (10 min)

  • Förklara vad sammansatta substantiv är och deras funktion i språket.
  • Ge exempel på sammansatta substantiv, såsom “skolbok”, “fjärrkontroll” och “kattsand”.
  • Diskutera hur sammansatta substantiv skapas genom att kombinera två eller flera ord för att ge en ny betydelse.

Bildande av sammansatta substantiv (10 min)

  • Förklara hur man kan identifiera och konstruera sammansatta substantiv.
  • Presentera reglerna för när det går att sätta ihop ord och när man använder bindestreck, t.ex. “skräpbil” och “snö-blomma”.
  • Låt eleverna skapa egna exempel genom att kombinera ord de har i sin omgivning, som “bil” + “motor” = “bilmotor”.

Användning av sammansatta substantiv i meningar (10 min)

  • Diskutera hur man använder sammansatta substantiv på rätt sätt i meningar.
  • Ge exempel och be eleverna konstruera meningar där de använder olika sammansatta substantiv.
  • Låt eleverna arbeta i par och ge varandra feedback på användning och förståelse av sammansatta substantiv.

Aktivitet och diskussion (10 min)

  • Ge eleverna en lista på olika substantiv och be dem skapa så många sammansatta substantiv som möjligt.
  • Diskutera hur de i olika sammanhang kan skapa klarhet och nyanser i meningsbyggnad.
  • Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om sammansatta substantiv och deras betydelse.

Aktivitet

Be eleverna i grupper skapa en affisch där de listar sammansatta substantiv och illustrerar meningarna i bilder. De ska inkludera exempel från både egen erfarenhet och fantasi. Eleverna får 20 minuter på sig och ska sedan presentera sina affischer för klassen.

Exit-ticket

  • Vad är ett sammansatt substantiv? (Svar: Ett sammansatt substantiv är ett substantiv som bildas genom att kombinera två eller flera ord.)
  • Ge exempel på ett sammansatt substantiv. (Svar: “Tandborste”)
  • Hur bildar man ett sammansatt substantiv? (Svar: Genom att sätta ihop substantiv, t.ex. “skola” och “väg” blir “skolväg”.)
  • Nämn en regel för bindestreck i sammansatta substantiv. (Svar: Bindestreck används ofta när det första ordet har en flerordig sammansättning eller för att undvika förvirring.)
  • Varför är sammansatta substantiv viktiga i språket? (Svar: De hjälper till att skapa mer precisa och effektiva uttryck i språket.)