En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Gehörs- och musiklära 1 – Melodi och harmoni

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering för Gehörs- och Musiklära 1

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Gehörs- och musiklära 1

Tema: Melodi och harmoni

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar grunderna inom melodi och harmoni, samt hur dessa två element fungerar tillsammans för att skapa musikaliska verk. Vi kommer att analysera melodiska strukturer och harmoniska progressioner.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för och analysera melodiska och harmoniska strukturer och deras betydelse inom musik, samt tillämpa dessa kunskaper i egna musikaliska kompositioner.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till melodi (10 min)

  • Diskutera vad melodi är och dess betydelse i musik.
  • Förklara olika typer av melodier, såsom stigande och fallande melodier, och hur dessa kan påverka känslan i en låt.
  • Presentera exempel på kända melodier och hur de är byggda upp.

Harmoni och ackord (15 min)

  • Gå igenom vad harmoni är och dess grundläggande betydelse i musik.
  • Förklara ackordens funktion som stöd för melodier och introducera olika typer av ackord (dur, mol, och utvidgade ackord).
  • Dela exempel på harmoniska progressioner och deras påverkan på melodin.

Sambandet mellan melodi och harmoni (15 min)

  • Diskutera hur melodi och harmoni samverkar i musik och hur harmoniska ackord kan komplettera och förstärka melodiska linjer.
  • Presentera klassiska och moderna exempel på låtar där melodin och harmonin arbetar tillsammans.
  • Gå igenom hur man kan harmonisera en melodi med olika ackord.

Praktisk övning: Harmonisering av melodi (10 min)

  • Dela in eleverna i grupper och ge dem en kort melodisk fras (kan vara från en känd låt) att harmonisera.
  • Grupperna ska välja rätt ackord för att stödja melodin och skapa en enklare harmonisering.
  • Läraren går runt för att ge feedback och stöd under övningen.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta lektionens centrala punkter om melodi och harmoni och hur dessa komponenter samverkar.
  • Diskutera hur insikterna kan tillämpas i elevernas egna musikaliska kompositioner och arrangemang.
  • Ställ öppna frågor kring deras erfarenheter av att arbeta med melodi och harmoni.

Aktivitet

Grupperna presenterar sina harmoniseringar för melodiska fraser och diskuterar de tekniska och kreativa val de gjorde. Diskussionerna fokuserar på hur harmonier kan påverka en melodis känsla och struktur.

Exit-ticket

  • Vad lärde du dig idag om melodi och harmoni?
  • Svar: Jag lärde mig [exempel].

  • Vilken del av harmonisering tyckte du var mest intressant?
  • Svar: Jag tyckte att [exempel] var mest intressant för [exempel].

  • Hur tror du att samverkan mellan melodi och harmoni påverkar en låts uttryck?
  • Svar: Det påverkar genom [exempel].

  • Nämn en teknik du vill testa mer i framtida musikaliska projekt.
  • Svar: Jag skulle vilja testa [exempel].

  • Vad inspirerade dig mest under dagens lektion?
  • Svar: Jag blev inspirerad av [exempel].

Hemuppgift

[Ange hemuppgift här]

M.v.h. Isak Skogstad