En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Hållbart samhällsbyggande – Strategier för hållbar samhällsplanering

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Hållbart samhällsbyggande
Tema: Strategier för hållbar samhällsplanering

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar strategier och verktyg inom hållbar samhällsplanering, inklusive analys av policyer, hållbarhetsbedömningar och verktyg för medborgardialog.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för och tillämpa centrala strategier och verktyg för hållbar samhällsplanering och analysera deras påverkan på samhällsutveckling.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till hållbara strategier (10 min)

  • Presentera vikten av strategier inom hållbar samhällsbyggande.
  • Gå igenom olika typer av strategier, såsom miljöpolicyer, sociala program och ekonomiska incitament.
  • Diskutera hur dessa strategier kan implementeras i projekt och planering.

Hållbarhetsbedömning (15 min)

  • Gå igenom vad en hållbarhetsbedömning är och dess syfte i samhällsbyggande.
  • Diskutera hur man genomför en bedömning och vad som ska beaktas (ekologiska, sociala och ekonomiska aspekter).
  • Presentera exempel på hur hållbarhetsbedömningar har påverkat beslut i olika projekt.

Verktyg för medborgardialog (15 min)

  • Diskutera vikten av medborgardialog i hållbart samhällsbyggande.
  • Presentera olika verktyg för att engagera medborgare (workshops, enkäter, digitala plattformar).
  • Visa exempel på lyckade medborgardialoger och hur de har påverkat projekt.

Praktisk övning: Utforma en hållbarhetsstrategi (10 min)

  • Eleverna delas in i grupper och får i uppgift att utforma en hållbarhetsstrategi för ett påhittat samhällsprojekt.
  • De ska inkludera en hållbarhetsbedömning och förslag på medborgardialog.
  • Läraren går runt och erbjuder vägledning till grupperna.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta lektionens huvudpunkter, inklusive strategier och verktyg.
  • Diskutera hur dessa strategier kan implementeras i deras framtida projekt.
  • Ställ öppna frågor om hur de ser på medborgardialogens roll i samhällsbyggande.

Aktivitet

Grupperna presenterar sina hållbarhetsstrategier och hur de planerar att involvera medborgarna. Diskussionerna ger eleverna möjlighet att dels praktiskt tillämpa sin kunskap, dels ge och ta emot feedback.

Exit-ticket

  • Vilken strategisk aspekt anser du är mest avgörande för hållbart samhällsbyggande?

    Svar: Jag anser att [exempel] är mest avgörande.

  • Vad var den största insikten du fått om hållbarhetsbedömningar?

    Svar: Jag insåg att [exempel].

  • Hur kan medborgardialog påverka hållbarhetsstrategier?

    Svar: Medborgardialog kan [exempel].

  • Nämn en strategi eller ett verktyg du skulle vilja lära dig mer om.

    Svar: Jag skulle vilja lära mig mer om [exempel].

  • Vad inspirerade dig mest i dagens lektion?

    Svar: Jag blev inspirerad av [exempel].

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en rapport där de analyserar en befintlig hållbarhetsstrategi från ett samhällsbyggnadsprojekt, med fokus på dess effektivitet och möjlighet till förbättringar. Denna arbetsuppgift ska lämnas in före nästa lektion.