Lektionsplanering: Hållbar utveckling i praktiken
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Naturbruk
Tema: Hållbar utveckling i praktiken
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar tillämpningen av hållbar utveckling i praktiken genom exempel på projekt inom jordbruk, skogsbruk, fiske och andra områden, samt hur dessa metoder kan bidra till miljövänliga och socialt rättvisa lösningar.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för och analysera olika exempel på hållbarhetsinitiativ och projekt inom naturbruk samt diskutera deras effekter och potentiella förbättringar.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till hållbar utveckling i praktiken (10 min)
- Diskutera vad hållbar utveckling innebär i praktiska termer och ge exempel på hur det kan tillämpas inom olika områden av naturbruk.
- Gå igenom målen för hållbar utveckling (SDGs) och deras relevans för naturresurser och samhällsbyggande.
- Presentera vikten av att integrera hållbart tänkande i praktiska projekt.
Exempel på hållbara initiativ (15 min)
- Gå igenom exempel på framgångsrika hållbara projekt inom olika områden, såsom:
- Ekologiskt jordbruk och permakultur
- Hållbart fiske och vattenbruk
- Skogsbruk med fokus på återplantering och biologisk mångfald
- Diskutera effekterna av dessa metoder, både miljömässigt och ekonomiskt, samt deras sociala betydelse.
Workshop: Planera ett hållbart projekt (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem i uppgift att planera ett hållbart projekt inom ett av områdena (jordbruk, skogsbruk, vattenbruk).
- Grupperna ska definiera målen med projektet, nödvändiga resurser och hur de ska utvärdera hållbarheten.
- Läraren går runt och ger stöd och feedback under planeringen.
Diskussion om hinder och möjligheter (10 min)
- Samla klassen för att diskutera potentiella hinder för att implementera hållbara metoder (ekonomiska, strukturella, kulturella).
- Diskutera hur dessa hinder kan övervinnas genom innovation, utbildning och samhällsengagemang.
- Ställ frågor om elevernas egna erfarenheter av hållbarhetsinitiativ i deras lokalmiljö.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionens centrala punkter om praktisk hållbar utveckling och dess betydelse för framtiden.
- Diskutera hur eleverna kan tillämpa de metoder de lärt sig i sina framtida projekt och roller inom naturbruk.
- Ställ frågor om deras insikter och vad de vill göra för att bidra till hållbar utveckling.
Aktivitet
Grupperna presenterar sina projektplaner och diskuterar hur deras idéer kan implementeras och bidra till en hållbar framtid. Diskussionerna bör fokusera på att ge konstruktiv feedback och insikter.
Exit-ticket
- Vad lärde du dig idag om hållbar utveckling och dess praktiska tillämpningar?
Svar: Jag lärde mig [exempel]. - Vilket exempel på hållbart projekt tyckte du var mest inspirerande och varför?
Svar: Jag tyckte att [exempel] var mest inspirerande för [exempel]. - Hur kan du se att hållbara metoder påverkar vårt samhälle positivt?
Svar: De påverkar genom [exempel]. - Nämn en utmaning du identifierade i dagens diskussioner kring hållbarhet.
Svar: En utmaning kan vara [exempel].