En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Naturbruk – Introduktion till naturbruk och hållbarhet

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Naturbruk

Tema: Introduktion till naturbruk och hållbarhet

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar grunderna i naturbruk, dess betydelse i samhället samt principerna bakom hållbar utveckling. Eleverna kommer att lära sig om naturresurser och hur de kan användas på ett hållbart sätt.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för och förklara centrala begrepp inom naturbruk och hållbarhet samt diskutera deras samband och betydelse.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till begreppen naturbruk och hållbarhet (10 min)

  • Diskutera vad naturbruk innebär och ge exempel på olika områden, såsom jordbruk, skogsbruk, och vattenbruk.
  • Presentera grundläggande definitioner av hållbarhet och dess tre pelare: ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet.
  • Gå igenom varför hållbarhet är viktigt i förvaltningen av naturresurser.

Naturresurser och deras användning (15 min)

  • Gå igenom olika typer av naturresurser som finns i vårt samhälle, inklusive förnybara och icke-förnybara resurser.
  • Diskutera hur dessa resurser används i jordbruk, industri och dagligt liv, samt den påverkan människan har på dessa resurser.
  • Analysera lokala exempel på resursanvändning och dess konsekvenser på miljön.

Hållbarhet i naturbruk (15 min)

  • Diskutera hur hållbara metoder kan implementeras inom olika områden av naturbruk.
  • Presentera exempel på ekologiska och regenerativa jordbruksmetoder, samt hur skogsbruk och vattenbruk kan utföras på ett hållbart sätt.
  • Gå igenom vikten av biodiversitet och ekosystemtjänster för hållbar utveckling.

Praktisk övning: Reflektion över hållbarhet (10 min)

  • Låt eleverna reflektera individuellt över sina egna konsumtionsvanor och hur dessa påverkar naturresurser och miljön.
  • Be dem skriva ner sina tankar och dela med sig av sina reflektioner i små grupper.
  • Läraren stödjer och ställer frågor för att stimulera diskussionerna.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta de centrala punkterna om naturbruk och hållbarhet och varför dessa ämnen är viktiga.
  • Diskutera hur eleverna kan applicera sina nya kunskaper i sin vardag och framöver som medborgare och framtida yrkesverksamma.
  • Ställ frågor kring deras insikter och erfarenheter om hållbarhet.

Aktivitet

Grupperna presenterar sina reflektioner kring hållbarhet och naturresurser och diskussionerna syftar till att öka förståelsen för hur individuella val påverkar miljön.

Exit-ticket

  • Vad lärde du dig idag om naturbruk och hållbarhet?
    Svar: Jag lärde mig [exempel].
  • Vilken hållbarhetsprincip tycker du är mest viktig och varför?
    Svar: Jag tycker att [exempel] är mest viktig för [exempel].
  • Hur kan du som individ bidra till att öka hållbarheten i naturbruk?
    Svar: Jag kan bidra genom [exempel].
  • Nämn en utmaning du tror att naturbruk står inför gällande hållbarhet.
    Svar: En utmaning kan vara [exempel].
  • Vad skulle du vilja veta mer om kring nyttjandet av naturresurser?
    Svar: Jag skulle vilja veta mer om [exempel].

Hemuppgift

M.v.h. Isak Skogstad