En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Naturbruk – Klimatförändringar och deras påverkan

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering: Klimatförändringar och deras påverkan på naturbruket

Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Naturbruk
Tema: Klimatförändringar och deras påverkan på naturbruket

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar hur klimatförändringar påverkar jordbruk, skogsbruk och andra aspekter av naturbruk samt strategier för anpassning och hållbarhet.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för och analysera konsekvenserna av klimatförändringar på naturresurser och föreslå hållbara anpassningsstrategier.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till klimatförändringar (10 min)

  • Diskutera vad klimatförändringar innebär och vilka faktorer som orsakar dem.
  • Presentera hur klimatförändringar redan påverkar miljö och resurser, inklusive extremväder, förändrade odlingsmönster och biologisk mångfald.
  • Ge exempel på aktuella klimatförändringar i Sverige och globalt.

Effekter på jordbruket (15 min)

  • Gå igenom hur klimatförändringar påverkar jordbruk, såsom skördars variationer, vattenbrist och ökad risk för skadedjur och sjukdomar.
  • Diskutera hur odlingar kan drabbas av förändrade väderförhållanden och jordens hälsa påverkas av klimatförändringar.
  • Presentera exempel på försök att anpassa jordbruket till förändringar i klimatet, som användning av mer tåliga grödor.

Påverkan på skogsbruk och ekosystem (15 min)

  • Diskutera hur klimatförändringar påverkar skogsbruk och hur detta i sin tur påverkar ekosystem och biologisk mångfald.
  • Gå igenom faktorer som ökad risk för bränder och sjukdomar i skogsmiljöer.
  • Presentera exempel på anpassningsstrategier inom skogsbruket, såsom skogsplantering och förvaltning av skogsområden.

Praktisk övning: Planera en anpassningsstrategi (10 min)

  • Dela in eleverna i grupper och ge dem i uppgift att planera en anpassningsstrategi för en specifik sektor inom naturbruk (exempelvis jordbruk eller skogsbruk).
  • Grupperna ska identifiera risker, resurser och åtgärder de tror skulle kunna hjälpa till att anpassa sig till klimatförändringar.
  • Läraren går runt för att ge stöd och vägledning under övningen.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta de viktigaste punkterna kring klimatförändringarnas påverkan på naturbruk och vilka strategier som kan implementeras.
  • Diskutera hur eleverna kan påverka och stödja hållbara metoder i sitt eget liv och som framtida naturbrukare.
  • Ställ frågor om deras insikter och reflektioner på ämnet.

Aktivitet

Grupperna presenterar sina anpassningsstrategier och diskuterar hur de planerar att implementera åtgärder för att hantera klimatförändringar. Diskussionerna syftar till att öka medvetenheten om betydelsen av anpassning och ansvar i naturbruket.

Exit-ticket

  • Vad lärde du dig idag om klimatförändringar och deras påverkan på naturbruket? Svar: Jag lärde mig [exempel].
  • Vilken aspekt av klimatförändringar ser du som mest oroande för naturbruket? Svar: Jag ser [exempel] som mest oroande.
  • Nämn en åtgärd du skulle vilja implementera för att stödja hållbarhet i naturbruket. Svar: Jag skulle vilja implementera [exempel].
  • Hur tror du att klimatförändringar påverkar din region? Svar: Det påverkar genom [exempel].
  • Vad skulle du vilja veta mer om angående klimatförändringar och naturresurser? Svar: Jag skulle vilja veta mer om [exempel].