Prov för Årskurs 6 – Svenska
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse gällande de olika ordklasserna som har studerats under terminen. Provets frågor utformar en sammanfattning av elevens förmåga att känna igen och använda ordklasser i nya meningar.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få en översikt och repetition av de olika ordklasserna som har studerats under terminen, inklusive substantiv, verb, adjektiv, adverb, pronomen, prepositioner, konjunktioner, subjunktioner, interjektioner, räkneord, artiklar, reflexiva pronomen och partiklar.
Kunskapskrav
Eleven kan ge exempel på de olika ordklasserna och använda dem korrekt i sina egna meningar samt förstå deras funktion och betydelse i språket.
Prov
Faktafrågor
- Vilken av följande är en ordklass?
A) Färg
B) Ej
C) Bilar
D) **Verb** - Vilket av följande är ett substantiv?
A) **Hund**
B) Snabbt
C) Röd
D) Springa - Vad beskriver ett adjektiv?
A) En handling
B) **Ett substantiv**
C) En plats
D) En tid - Vilken av följande är ett exempel på ett adverb?
A) **Snabbt**
B) Hunden
C) Golvet
D) Och - Vilket av följande ord är en preposition?
A) **Under**
B) Hoppa
C) Vacker
D) Han - Vad kallas ett ord som ersätter ett substantiv?
A) Interjektion
B) Räkneord
C) **Pronomen**
D) Partikel - Vilken av följande är en konjunktion?
A) **Och**
B) Snygg
C) Gå
D) I - Vad är funktionen av en subjunktion?
A) Att beskriva substantiv
B) Att binda samman två huvudsatser
C) **Att inleda en bisats**
D) Att ge exempel - Vilken av följande är ett reflexivt pronomen?
A) Hon
B) **Sig**
C) Detta
D) Vem - Vilket av följande beskriver en räkneord?
A) **Tre**
B) Vacker
C) Löpande
D) Under - Vilken av följande är en partikel?
A) Spill
B) **Inte**
C) Röd
D) Vart - Vad kallas ett ord som anger samband mellan olika delar av en mening?
A) **Konjunktion**
B) Verb
C) Substantiv
D) Adverb - Vilken av följande är ett exempel på en interjektion?
A) Han
B) **Oj!**
C) Löp
D) Under - Vilket av följande är en korrekt meningsbyggnad?
A) **Min hund springer snabbt.**
B) Snabbt hund springer.
C) Hunden snabbt springa.
D) Långa springer hund.
Resonerande frågor
- Diskutera betydelsen av att förstå ordklasser i språket.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera kring hur ordklasser påverkar kommunikationen. - Ge exempel på hur ett verb kan förändra en mening.
Detta ger eleverna möjlighet att visa sin förståelse för verbets roll i meningsuppbyggnad. - Ange skillnader mellan olika pronomen och när de används.
Här uppmanas eleverna att tänka kritiskt på hur pronomen används olika beroende på sammanhang. - Beskriv hur adjektiv kan förstärka en text.
Eleverna blir inbjudna att resonera kring adjektivens betydelse för textens känsla och betydelse. - Reflektera över hur ordklasser samverkar i en mening.
Frågan ger möjlighet att fördjupa sig i grammatiska strukturer och analys. - Hur kan kunskap om ordklasser påverka ditt skrivande?
Denna fråga uppmuntrar eleverna att koppla teori till praktik och reflektera över sitt eget skrivande. - I vilket sammanhang kan det vara viktigt att vara medveten om skillnaden mellan adjektiv och adverb?
Detta uppmanar elever att tänka på gränserna mellan ordklasser och deras specifika roller. - Varför är det viktigt att ha en klar förståelse för prepositioner?
Genom denna fråga ges eleverna möjlighet att framhålla prepositioners roll i meningsbyggnad.
Bedömning
Faktafrågor ger maximalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor ger maximalt 5 poäng, där varje insiktsfullt svar ger 1 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng, för C krävs minst 12 poäng (minst 3 från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (minst 5 från resonerande frågor).