Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne: Historia
Tema: Kultur och konst i antikens Grekland
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om antikens Greklands kultur och konst, samt deras förmåga att reflektera över dessa ämnen och deras betydelse för vår samtid.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens innehåll syftar till att utforska den rika kulturen och konsten i antikens Grekland, inklusive litteratur, skulptur, arkitektur och teater. Vi kommer också att diskutera hur dessa konstformer speglar det grekiska samhället och dess värderingar.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva centrala verk och perioder inom den grekiska konsten och litteraturen samt ge exempel på hur dessa har påverkat vår samtid och kultur.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket verk anses vara skriven av Homeros?
A) “Metamorfoser”
B) “Iliaden”
C) “Odysséen”
D) “Aeneiden”
2. Vem var en känd grekisk dramatiker?
A) Aristoteles
B) Sofokles
C) Pythagoras
D) Platon
3. Vilken typ av kolonn är känd för sin enkelhet och robusthet?
A) Jonisk
B) Korinthisk
C) Dorisk
D) Tuscan
4. Vilket av följande verk skrevs av Aiskylos?
A) “Antigone”
B) “Orestien”
C) “Metamorfoser”
D) “Dionysos”
5. Vad kännetecknar den grekiska tragedin?
A) Komedi och satir
B) Djupa känslor och moraliska dilemma
C) Historiska berättelser
D) Mytologiska äventyr
6. Vilket byggnadsverk är ett exempel på klassisk grekisk arkitektur?
A) Colosseum
B) Parthenon
C) Akropolis
D) Pantheon
7. Vad var syftet med grekisk teater?
A) Underhållning
B) Att utforska mänskliga känslor och moral
C) Utbildning
D) Politisk propaganda
8. Vem var Sokrates?
A) En dramatiker
B) En filosof
C) En prins
D) En arkitekt
9. Vilken stilart kännetecknas av snidade detaljer och utsmyckningar?
A) Dorisk
B) Korinthisk
C) Jonisk
D) Tuscan
10. Hur användes litteraturen i antikens Grekland?
A) Endast för underhållning
B) För undervisning och reflektion
C) För religiösa ceremonier
D) För politisk propaganda
11. Vad var en vanlig tematik i grekiska tragedier?
A) Mänskligt livs dilemman
B) Komiska situationer
C) Krig och äventyr
D) Kärlekshistorier
12. Vilket verk är inte skrivet av Platon?
A) “Staten”
B) “Iliaden”
C) “Symposion”
D) “Faidon”
13. Vem är känd för sina skrifter som grundade den västerländska filosofin?
A) Aristoteles
B) Sokrates
C) Herakleitos
D) Pythagoras
14. Vilket av följande ämnen var populärt inom grekisk litteratur?
A) Kemi
B) Filosofi
C) Geografi
D) Matlagning
15. Vad är det grekiska ordet för “drama”?
A) Dramaton
B) Theatron
C) Tragodia
D) Lyra
Resonerande frågor
1. Diskutera hur grekiska teatern speglade det sociala och politiska livet i antikens Grekland.
Syftet är att eleverna ska koppla kultur till samhälle och politik.
2. Beskriv skillnaderna mellan de olika kolonnstilarna och deras betydelse inom arkitekturen.
Syftet är att eleverna ska visa djupare förståelse för stilistiska drag och deras betydelse.
3. Vilken påverkan har antik grekisk litteratur haft på modern litteratur?
Syftet är att eleverna ska reflektera över kulturell påverkan och relevans idag.
4. Hur kan man se element från grekiska skulpturer i dagens konstverk?
Syftet är att eleverna ska koppla historisk konst till nutida exempel.
5. Resonera kring hur filosofins roll har förändrats sedan antiken och dess betydelse idag.
Syftet är att eleverna ska analysera filosofins utveckling över tid.
6. Vilken roll spelar begreppet estetik i både grekisk och modern konst?
Syftet är att eleverna ska undersöka och jämföra estetiska värderingar då och nu.
7. Diskutera vikten av myter och legender i den grekiska kulturen och deras inflytande på folkets värderingar.
Syftet är att eleverna ska kunna länka litteratur till kulturella värderingar.
8. Analysera en specifik grekisk tragedi och dess teman som fortfarande är aktuella idag.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att visa djupgående analys och koppling till nutid.
Bedömning
Provets faktafrågor ger maximalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng.
De resonerande frågorna ger maximalt 10 poäng, där varje svar bedöms på en skala av 0-2 poäng beroende på djup och relevans i analysera.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs totalt 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).