En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 9. Historia – Propaganda och dess effekt under andra världskriget

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne eller kurs: Historia

Tema: Propaganda och dess effekt under andra världskriget

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att analysera hur propaganda användes under andra världskriget, inklusive syften, metoder och effekter på samhällssyn och politiska beslut.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionsplaneringen syftar till att analysera hur olika länder använde propaganda under andra världskriget, dess syften och metoder, samt hur propaganda påverkade samhällssynen och politiska beslut.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna redogöra för centrala historiska händelser och företeelser, förstå deras betydelse samt analysera och diskutera påverkan av propaganda ur olika perspektiv.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är propaganda?
A) Objektiv information
B) Subjektiv och vinklad information
C) En typ av nyhetsjournalistik
D) Ingen av ovanstående B

2. Vilket land var känt för att utveckla en speciell typ av propaganda under andra världskriget?
A) England
B) Frankrike
C) Tyskland
D) Sverige C

3. Vad var syftet med propaganda under andra världskriget?
A) Att informera om krigets händelser
B) Att mobilisera stöd för krigsinsatser
C) Att sprida kultur
D) Att öka handeln B

4. Vilken metod användes ofta för att sprida propaganda?
A) Sociala medier
B) Radioinslag
C) Personliga brev
D) Dagböcker B

5. Vilken typ av propaganda användes för att demonisera fienden?
A) Positiv propaganda
B) Negativ propaganda
C) Neutral propaganda
D) Humoristisk propaganda B

6. Vilket av följande exempel är en typ av visuell propaganda?
A) Nyhetsartikel
B) Affisch
C) Radioinslag
D) Dokumentärfilm B

7. Hur påverkade propaganda den allmänna opinionen under kriget?
A) Genom att ge neutrala synpunkter
B) Genom att mobilisera ökade stöd och negativa attityder
C) Genom att informera om fakta
D) Genom att underlätta fredsavtal B

8. Vad kan moderna exempel på propaganda inkludera?
A) Bloggar och videos
B) Only böcker
C) Film och musik
D) Trädgårdsarbete A

9. Vilken roll spelade filmer i propagandasyften?
A) De var enkäter
B) De underhöll och informerande
C) De hade ingen roll
D) De var endast för utbildning B

10. Vilket område av media användes minst för propaganda under andra världskriget?
A) Radio
B) TV
C) Affischer
D) Tidningar B

11. Vad kan man säga är ett kortsiktigt mål för propaganda?
A) Att förändra politiska strukturer
B) Att informera allmänheten
C) Att mobilisera stöd för ett specifikt syfte
D) Att främja fred C

12. Hur användes stereotyper i propaganda?
A) De skapade förståelse
B) De bidrog till sammanhållning
C) De demoniserade motståndaren
D) De var överflödiga C

13. Hur kunde propaganda vara ett verktyg för att mobilisera befolkningen?
A) Genom att sprida desinformation
B) Genom att informera om lagar
C) Genom att underlätta sociala evenemang
D) Genom att skapa emotionella reaktioner D

14. Vad är en propagandaaffisch?
A) En typ av politisk strategi
B) En visuell reklam som förmedlar ett budskap
C) En datarapport
D) En artikelserie B

15. Vad kallas den typ av propaganda som syftar till att förändra negativa attityder?
A) Mobilisering
B) Utbildning
C) Motpropaganda
D) Neutralisering C

Resonerande frågor

1. Diskutera hur propaganda kan påverka vårt verklighetsförståelse idag.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över propaganda i nutid och hur det fortsätter att forma uppfattningar.

2. Hur kan vi se likheter och skillnader mellan propaganda under andra världskriget och nutida exempel?
Frågan uppmanar elever att analysera både historiska och moderna perspektiv på propaganda.

3. Vilken roll spelar sociala medier i spridning av propaganda idag?
Genom att utforska detta ämne kan eleverna visa förståelse för teknikens påverkan på information.

4. Analysera effekten av negativ propaganda och dess långsiktiga konsekvenser på samhället.
Denna fråga bjuder in till djupgående analys och kritisk reflektion.

5. Hur kan en propagandaaffisch se ut idag och vilka teman skulle kunna användas?
Frågan låter eleverna tillämpa sina kunskaper kreativt och tänka på empati här.

6. Diskutera hur propaganda har format vårt minnesbefintliga av historiska händelser.
Eleverna ges möjlighet att reflektera och resonera om hur berättelser skapas och revideras.

7. Vilken etisk aspekt finns det i skapandet av propaganda?
Genom att belysa etik ger denna fråga djup och insyn i svåra frågor kring propagandaproduktion.

8. Hur skiljer sig propaganda från reklam och hur påverkar det oss?
Denna fråga ger eleverna chans att analysera och kritiskt reflektera över olika typer av påverkan.

Bedömning

Provets faktasektion består av 15 frågor där varje fråga ger 1 poäng. För resonerande frågor ges 3 poäng för varje korrekt och välutvecklad svar. Totalt kan provet ge en maxpoäng av 60 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).