En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 9. Historia – Sverige under andra världskriget



Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 9
Ämne eller kurs: Historia
Tema: Sverige under andra världskriget

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av Sveriges neutralitetspolitik under andra världskriget, samt de sociala och ekonomiska konsekvenserna av kriget på Sverige. Eleverna ska visa sin förmåga att analysera och diskutera historiska händelser och deras betydelse.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionsplaneringen syftar till att analysera Sveriges neutralitetspolitik under andra världskriget, samt hur kriget påverkade den svenska ekonomin och samhällslivet. Eleverna kommer även att diskutera och värdera olika perspektiv på Sveriges roll och beslut under denna tid.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna redogöra för centrala historiska händelser, samt analysera och diskutera orsaker och konsekvenser ur olika perspektiv med fokus på Sveriges roll under andra världskriget.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad var en av de största konsekvenserna av Sveriges neutralitet under andra världskriget?
    • A. Ökad handel med både Axeln och Allierade
    • B. Inget militärt stöd till grannländer
    • C. Ökad invandring av flyktingar
    • D. Ingen militär mobilisering
  2. Vilken ekonomisk strategi använde Sverige under kriget?
    • A. Handelsavtal med både Axeln och Allierade
    • B. Total isolering från omvärlden
    • C. Ökad statlig kontroll av ekonomin
    • D. Export stoppades helt
  3. Vad innebar Sveriges handel med både Axeln och Allierade?
    • A. Enbart positivt för ekonomin
    • B. Risk för konflikter med andra länder
    • C. Enbart negativa konsekvenser
    • D. Ingen inverkan på Sveriges neutralitet
  4. Vilken roll hade flyktingar i Sverige under kriget?
    • A. Sverige stängde gränserna för flyktingar
    • B. Sverige tog emot många flyktingar från Europa
    • C. Flyktingar och svenskar levde helt åtskilda
    • D. Inga flyktingar kom till Sverige under kriget
  5. Vad var en konsekvens av den svenska opinionen i förhållande till neutralitet?
    • A. Delad åsikt med både stöd och motstånd
    • B. Enighet i att stödja Axeln
    • C. Oenighet om kring de sociala reformerna
    • D. Enbart stöd för en aktiv militär insats
  6. Hur påverkade kriget den svenska industrin?
    • A. Industrin stängdes helt ner
    • B. Ökning av krigsleveranser
    • C. Ingen förändring överhuvudtaget
    • D. Uteslutande för liten industriell produktion
  7. Vad präglade den svenska debatten om neutralitet under kriget?
    • A. Många politiska aktörer med olika åsikter
    • B. Ingen debatt alls hejdades av statsmakten
    • C. Enbart stöd från alla politiska partier
    • D. Ingen medborgardiskussion förekom
  8. Vad ledde Sveriges beslut om neutralitet till efter kriget?
    • A. Förändringar i de politiska och sociala strukturerna
    • B. Ingen påtaglig påverkan
    • C. Återgång till gamla metoder
    • D. Enbart negativa följder för Sverige
  9. Vilken effekt hade den svenska opinionen på neutralitetsdebatten?
    • A. Den gjorde att regeringen tog beslut på egen hand
    • B. Den återspeglade olika intressen och åsikter
    • C. Den var helt ointressant för beslut
    • D. Den var enbart negativ
  10. Vad var en ökad social förändring i Sverige efter kriget?
    • A. Fortsatt strängare gränser för flyktingar
    • B. Större fokus på sociala reformer
    • C. Avtagande intresse för internationella relationer
    • D. Förändring tillbaka till isolering

Resonerande frågor

  1. Diskutera de positiva och negativa aspekterna av Sveriges neutralitet.
    Syftet är att ge eleverna möjlighet att analysera flera perspektiv och argumentera för sin ståndpunkt.
  2. Hur påverkades beslut om neutralitet av samtidens globala klimat?
    Frågan syftar till att få elever att reflektera över internationella relationer och deras inverkan på nationell politik.
  3. Vilka lärdomar kan vi dra av Sveriges hantering av neutralitet under kriget för dagens politiska klimat?
    Detta ger eleverna chans att koppla historiska händelser till nutida politik och reflektera över relevansen.
  4. Hur var svenskarnas upplevelser av andra världskriget jämfört med andra länders?
    Eleverna får möjlighet att dra jämförelser och reflektera över olika nationers erfarenheter av kriget.
  5. Vilken roll spelade media i att forma den svenska opinionen under kriget?
    Här kan eleverna reflektera över mediepåverkan och dess viktiga roll i samhället.
  6. Hur har Sveriges neutralitetspolitik förändrats efter kriget?
    Frågan syftar till att ge eleverna möjlighet att förstå och diskutera förändringar i svensk utrikespolitik.
  7. Diskutera hur Sveriges neutralitet berodde på inrikespolitiska faktorer.
    Detta ger eleverna möjlighet att undersöka kopplingar mellan utrikes- och inrikespolitik.
  8. Hur bidrog Sveriges roll under andra världskriget till framtida sociala reformer?
    Eleverna får reflektera över hur historiska händelser formar samhällsutvecklingen.

Bedömning

Provet kan bedömas med poängsystem där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera.

För betyg E krävs totalt minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).