“`html
Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Sverigedemokraterna – Historik och Ideologi
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att förstå och analysera Sverigedemokraternas historik och ideologi, samt deras påverkan på den svenska samhällsutvecklingen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens innehåll omfattar studier av svenska riksdagspartier, med fokus på deras ideologiska grunder, historiska bakgrund och politiska plattformar.
Kunskapskrav
Eleven beskriver några centrala fakta om riksdagspartier och kan redogöra för deras ideologiska grund och påverkan på samhällsutvecklingen.
Prov
Faktafrågor
1. När grundades Sverigedemokraterna?
- A) 1990
- B) 2000
- C) 1988
- D) 1995
2. Vilket ämne är Sverigedemokraternas huvudfokus?
- A) Ekonomi
- B) **Immigration och integration**
- C) Skola
- D) Miljö
3. Vilka är några centrala värderingar för Sverigedemokraterna?
- A) Globalisering
- B) **Nationell identitet, trygghet**
- C) Mänskliga rättigheter
- D) Socialism
4. Vad har varit en stor utmaning för Sverigedemokraterna i politiken?
- A) Att vinna val
- B) **Att finna samarbeten i riksdagen**
- C) Att få kvinnor att rösta
- D) Att behålla partiledaren
5. Hur har Sverigedemokraterna förändrats över tid?
- A) Minskat stöd
- B) **Ökat stöd, mer legitimitet**
- C) Utvecklat en ny ideologi
- D) Blivit fler i riksdagen
6. Vem av följande är en nyckelperson inom Sverigedemokraterna?
- A) Göran Persson
- B) **Jimmie Åkesson**
- C) Stefan Löfven
- D) Annie Lööf
7. Vilken typ av politik förespråkar Sverigedemokraterna?
- A) Socialistisk politik
- B) **Nationalistisk politik**
- C) Liberal politik
- D) Grön politik
8. Vilka frågor har Sverigedemokraterna ställt i riksdagen?
- A) Klimatfrågor
- B) **Immigrationspolitik**
- C) Skattehöjningar
- D) Feminism
9. Vad syftar Sverigedemokraterna till med sin politik angående invandring?
- A) Att öka invandringen
- B) **Att minska invandringen**
- C) Att ta bort alla gränser
- D) Att ge fler flyktingar uppehållstillstånd
10. Vilka är de två största frågor Sverigedemokraterna fokuserar på?
- A) **Immigration och integration**
- B) Miljö och ekonomi
- C) Utbildning och vård
- D) Infrastruktur och transport
11. Vilket av följande uttrycker en central del av Sverigedemokraternas ideologi?
- A) Multikulturalism
- B) **Svensk nationalism**
- C) Social jämlikhet
- D) Global solidaritet
12. Vad är Sverigedemokraternas ståndpunkt i frågor om EU?
- A) Vill avskaffa EU
- B) **Vill reformera EU**
- C) Vill gå med i Eurozonen
- D) Vill öka Sveriges inflytande i EU
13. Hur bedömer Sverigedemokraterna integration?
- A) **Kräver assimilering**
- B) Stöder mångfald
- C) Vill att alla ska bevara sin kultur
- D) Vill ha öppna gränser
14. Vilket av följande påståenden stämmer om Sverigedemokraternas framväxt?
- A) Har alltid varit ett stort parti
- B) **Har ökat sitt stöd under de senaste åren**
- C) Har alltid haft hög legitimitet
- D) Har minskat i antal mandat
15. Hur påverkar Sverigedemokraterna den svenska politiken?
- A) Har ingen påverkan
- B) **Påverkar andra partiers politik**
- Försvagar riksdagens arbete
- D) Gör politiken mer extrem
Resonerande frågor
1. I vilken utsträckning tror du att Sverigedemokraternas politik kommer att påverka Sveriges framtid? Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över en viktig aspekt av politik.
2. Analysera hur Sverigedemokraternas värderingar kan påverka olika samhällsgrupper. Eleverna kan visa djup förståelse för sociala dynamiker i samhället.
3. Vilka likheter och skillnader finns det mellan Sverigedemokraternas ideologi och andra partiers ideologier? Eleverna får möjlighet att jämföra och kontrastera, vilket visar analytisk förmåga.
4. Diskutera hur media framställer Sverigedemokraterna och deras politik. En reflektion över mediepåverkan kan visa på kritiskt tänkande och analys.
5. Resonera kring hur Sverigedemokraterna har lyckats öka sitt stöd i opinionen. Detta kan ge eleverna möjlighet att analysera faktorer som påverkar partitillväxt.
6. Vilken roll spelar historia i partiets nutida politik? En djupgående analys kan visa elevernas förmåga att koppla samman historia och nutid.
7. Hur kan en ökad kännedom om Sverigedemokraterna påverka ungas engagemang i politik? Eleverna kan diskutera yngre generationers ansvar och intresse för politik.
8. Reflektera över huruvida det finns några etiska frågor kopplade till Sverigedemokraternas politik. Detta ger möjlighet att diskutera moral och etik inom politiken.
Bedömning
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt 15 poäng möjliga. Resonerande frågor: Varje fråga ger mellan 1 till 3 poäng beroende på djup och komplexitet.
För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng varav minst 3 från resonerande frågor, och för betyg A krävs 18 poäng varav minst 5 från resonerande frågor.
“`