En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 9. Svenska – Romantisk nationalism

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Svenska

Tema: Romantisk nationalism

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av romantisk nationalism, dess uttryck i litteraturen, samt hur dessa teman relaterar till nationell identitet och kulturella strömningar inom den romantiska perioden.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Lektionerna syftar till att undersöka hur romantisk nationalism uttrycks i litteraturen, hur den kopplar till nationell identitet och kulturella strömningar under romantiken, samt centrala verk och författare.”

Kunskapskrav

1. Eleven ska kunna läsa och analysera litterära verk samt beskriva centrala idéer, teman och litterära tekniker, särskilt relaterade till romantisk nationalism.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande författare är känd för sina verk inom romantisk nationalism?
A) August Strindberg
B) **Carl Michael Bellman**
C) Selma Lagerlöf
D) Hjalmar Söderberg

2. Vad kännetecknar romantisk nationalism?
A) Fokus på industrialisering
B) **Sammanflätning av romantikens känslor med nationell identitet**
C) Antirealism i litteraturen
D) Poetik utan kulturell kontext

3. Vilket tema är centralt inom romantisk nationalism?
A) Existentialism
B) **Naturens betydelse och folkliga berättelser**
C) Urban livsstil
D) Vetenskap och rationalism

4. Vilken av följande titlar är ett verk av Carl Michael Bellman?
A) Nils Holgerssons underbara resa
B) **Fredmans Epistlar**
C) Gösta Berlings saga
D) Röda Rummet

5. Hur reflekterade romantisk litteratur nationella identiteter?
A) Genom att ignorera kultur
B) **Genom att skildra traditioner och natur**
C) Genom industrialisering
D) Genom modernism

6. Vilket av följande påståenden är sant om romantisk nationalism?
A) Det fokuserade endast på staden
B) **Det framhävde nationella traditioner**
C) Det fördömde alla folktraditioner
D) Det bröt helt med tidigare litterära traditioner

7. Vilken känsla förknippas ofta med romantisk nationalism?
A) Apati
B) **Stolthet**
C) Förakt
D) Likgiltighet

8. Vem av följande är en centralt författare inom romantisk nationalism?
A) **Anders Zorn**
B) Alfred Nobel
C) Karin Boye
D) Stieg Larsson

9. Vilken av följande litterära tekniker är vanlig i romantisk nationalism?
A) Minimalism
B) **Symbolism**
C) Experimentell prosa
D) Textbaserad narrativ

10. Hur beskriver litteraturen naturen i romantisk nationalism?
A) Som något oväsentligt
B) **Som en symbol för nationell identitet**
C) Som ett hinder for framsteg
D) Som något att undvika

11. Vilken av dessa strömningar är inte kopplad till romantisk nationalism?
A) Folklore
B) **Postmodernism**
C) Naturromantik
D) Patriotism

12. Hur kanaliseras nationens känsla genom litteraturen?
A) Genom att fokusera på individuella känslor
B) **Genom kollektiva berättelser och myter**
C) Genom att ignorera historia
D) Genom globalisering

13. Vilket verk kan kopplas till teman av romantisk nationalism?
A) En gammal vän
B) **Karin Boyes “Förnuft och känsla”**
C) Everlasting
D) Vintergatan

14. Vilken roll spelar traditioner i romantisk nationalism?
A) De anses gamla och irrelevant
B) **De bekräftar kulturell identitet**
C) De förkastas till förmån för modernism
D) De betonas endast i industrisamhället

15. Vad är en grundläggande aspekt av romantisk litteratur?
A) Förnuft
B) **Känsla**
C) Minimalism
D) Rationalism

Resonerande frågor

1. Hur formar litteraturen vår identitet som svenskar?
Syftet med frågan är att ge eleverna möjlighet att reflektera över litteraturens inverkan på identitet.

2. Vilka folktraditioner känner ni igen i nutida verk?
Denna fråga ger eleverna chansen att koppla historiska traditioner till moderna exempel.

3. Analysera hur naturen används som symbol i romantisk litteratur.
Syftet är att eleverna ska kunna se djupare insikter i litteraturens användning av symbolik.

4. Diskussion om hur romantisk nationalism kan påverka vår nutida kultur.
Eleverna får reflektera över litteraturens relevans i samtiden.

5. Resonera kring hur känslor skildras i romantiska texter.
Här ges eleverna möjlighet att diskutera emotionell djup och dess betydelse.

6. Hur har romantisk nationalism förändrats över tid?
Frågan ger eleverna möjlighet att analysera utveckling och förändringar i litterära strömningar.

7. Vilka teman i romantisk litteratur tror ni är mest relevanta idag?
Eleverna kan dra paralleller från historiska teman till nuvarande frågor.

8. Diskutera den litterära tekniken som används av romantiska författare.
Syftet är att låta eleverna ge insikter om stil och teknik i litteraturen.

Bedömning

Provets bedömning baseras på totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger maximalt 15 poäng (1 poäng per korrekt svar) och de resonerande frågorna ger maximalt 15 poäng (2 poäng per fråga).

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).