En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Journalistik, reklam och information 1 – Mediakritik och granskande journalistik

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Journalistik, reklam och information 1

Tema: Mediakritik och granskande journalistik

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i att analysera granskande journalistik, förstå betydelsen av mediakritik samt utvärdera deras förmåga att tillämpa dessa kunskaper praktiskt.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar betydelsen av granskande journalistik, hur man kritiskt analyserar mediekällor och innehåll, samt metoder för att utföra mediakritik.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för och analysera granskande journalistik samt tillämpa kritisk granskning av medier och information.

Prov

Faktafrågor

1. Vad kännetecknar granskande journalistik?

A. Ytlig rapportering

B. Snabba nyheter

C. **Djupgående undersökningar**

D. Personliga åsikter

2. Vilket av följande är en viktig metod inom granskande journalistik?

A. **Intervjuer**

B. Sociala medier

C. Pressmeddelanden

D. Politisk propaganda

3. Vad är syftet med mediakritik?

A. Att stödja myndigheter

B. **Att granska mediekällor och innehåll**

C. Att sprida ryktesspridning

D. Att undvika kritiska perspektiv

4. Vilket av följande kan ses som en utmaning för granskande journalister?

A. **Brist på källor**

B. För mycket information

C. Låg allmänhetens intresse

D. Överflöd av beviljade resurser

5. Vad ska man vara medveten om vid faktakontroll?

A. **Källors trovärdighet**

B. Källors popularitet

C. Källors geografiska spridning

D. Källors ålder

6. Vilken av följande skandaler i svenska medier avslöjades genom granskande journalistik?

A. **Kalla fakta-skandalen**

B. TV4:s program om kändisar

C. Sveriges radio underhållningsprogram

D. Dagens Nyheters recensioner

7. Vilket område handlar mediakritik främst om?

A. Att stödja nyhetskanaler

B. **Att analysera nyhetsrapportering**

C. Att skapa sensationella rubriker

D. Att marknadsföra nyheter

8. Vilket av följande bör man tänka på vid granskning av nyheter?

A. **Partiskhet**

B. Medias stil

C. Användning av bilder

D. Antal läsare

9. Vad är en av de etiska frågorna i granskande journalistik?

A. **Ansvar för publicerade uppgifter**

B. Behovet av underhållning

C. Nyhetens hastighet

D. Källors popularitet

10. Vad handlar granskande journalistik om att avslöja?

A. **Maktmissbruk**

B. Dagliga händelser

C. Underhållning

D. Politikerars liv

11. Vilket verktyg används mindre i granskande journalistik?

A. **Sociala medier**

B. Intervjuer

C. Offentliga handlingar

D. Faktakontroll

12. Vilka yrkespersoner arbetar oftast med granskande journalistik?

A. **Journalister**

B. Bloggare

C. Influencers

D. Annonssäljare

13. Hur påverkar granskande journalistik samhället?

A. **Genom att informera och avslöja**

B. Genom att avleda uppmärksamhet

C. Genom att stödja nyhetsprogram

D. Genom att skriva för magasin

14. Vilka typer av källor är viktiga för granskande journalistik?

A. **Primära källor**

B. Sekundära källor

C. Tredjeparts-källor

D. Anonyma källor

15. Vad är en potentiell följd av föga kritisk granskning av nyheter?

A. **Desinformation**

B. Fler informerade medborgare

C. Transparens i medier

D. Förbättrad publicering

Resonerande frågor

1. Diskutera hur granskande journalistik kan bidra till ett mer informerat samhälle. Denna fråga ger elever möjlighet att reflektera över den större innebörden av journalistik i dagens samhälle.

2. Hur kan du själv tillämpa granskande metoder i din vardag? Genom denna fråga kan eleverna koppla sina personliga erfarenheter till teorin.

3. Resonera kring vikten av källkritik i dagens medielandskap. Denna fråga uppmuntrar djupare analyser av medielandskapets komplexitet.

4. Diskutera etiska dilemman som tydligt kan uppstå för granskande journalister. Eleverna ges möjlighet att utforska och kritiskt tänka kring etiska frågor.

5. Hur kan sociala medier både stödja och motverka granskande journalistik? Denna fråga ger möjlighet till förståelse av dubbelsidigheten hos sociala medier.

6. Resonera om hur snabba nyhetsflöden kan påverka granskande journalistik. Eleverna kan utforska den utmaning som snabbhet kan innebära.

7. Diskutera skillnaden mellan granskande journalistik och opinionsjournalistik. Frågan erbjuder en möjlighet för eleverna att analysera två journalistiska former.

8. Vilka metoder anser du är mest effektiva för granskande journalistik och varför? Detta ger eleverna en chans att argumentera för sina åsikter baserat på deras förståelse av effektiva journalistiska metoder.

Bedömning

Faktafrågor ger maximalt 15 poäng, medan resonerande frågor ger maximalt 16 poäng. För att uppnå betyget E krävs minst totalt 8 poäng, för C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).