Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 9. Historia – Christopher Columbus – Upptäcktsresande

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Historia

Tema: Christopher Columbus – Upptäcktsresande, “upptäckte” Amerika

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap om Christopher Columbus och de konsekvenser hans resor fick för den nya världen samt dess inflytande på Europa och resten av världen.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på Christopher Columbus och hans resor, särskilt hans upptäckter av den nya världen. Centrala teman inkluderar de kulturella och ekonomiska konsekvenserna av hans upptäckter, samt hur de förändrade maktstrukturerna i Europa och världen.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för stora historiska händelser och gestalter samt diskutera deras påverkan på världen och utvecklingen av samhällen och kulturer.

Prov

Faktafrågor

1. Vem var Christopher Columbus?
A) En spansk kung
B) En italiensk upptäcktsresande
C) En portugisisk sjöfarare
D) En fransk forskare

2. Vilket land gav Columbus stöd för sina resor?
A) Spanien
B) Portugal
C) Italien
D) England

3. Hur många resor gjorde Columbus till den nya världen?
A) Två
B) Tre
C) Fyra
D) Fem

4. Vilken ö upptäckte Columbus först?
A) Hispaniola
B) Kuba
C) Jamaica
D) Puerto Rico

5. Vilken av följande konsekvenser hade Columbus’ resor?
A) Starten på den industriella revolutionen
B) Inledningen av kolonialism
C) Upptäckten av nya handelsvägar till Asien
D) Skapandet av den amerikanska konstitutionen

6. Vilken hade Columbus som huvudmål med sina resor?
A) Att hitta en västerländsk sjöväg till Asien
B) Att kolonisera Amerika
C) Att dokumentera inhemska kulturer
D) Att föra kristendomen till nya länder

7. Vilka kulturella konsekvenser fick Columbus’ upptäckter?
A) Diminuerad europeisk inflytande
B) Bättre relationer med inhemska folken
C) Kulturell utbyte och betydande förändringar
D) Ökad jämlikhet mellan kulturer

8. Vilken typ av handel var en konsekvens av Columbus’ upptäckter?
A) Den transatlantiska handel
B) Den transatlantiska slavhandeln
C) Vad-det-nog-tillhandahölla-handeln
D) Den asiatiska kryddhandeln

9. Vilken av dessa händelser är kopplad till Columbus’ resor?
A) Den franska revolutionen
B) Den europeiska kolonialiseringen
C) Den amerikanska inbördeskriget
D) Den industriella revolutionen

10. Hur påverkade Columbus’ skrifter den europeiska synen på den nya världen?
A) De ignorerades helt
B) De bidrog till en ökad fascination och intresse
C) De ledde till konflikt mellan nationer
D) De resulterade i ett avtal mellan länder

11. Vilken tidsperiod inträffade Columbus’ största resor?
A) 1400-talet
B) 1500-talet
C) 1600-talet
D) 1700-talet

12. Vilken var Columbus’ nationalitet?
A) Spansk
B) Italiensk
C) Tysk
D) Fransk

13. Vad var resultatet av Columbus’ första resa?
A) Han återvände tomhänt
B) Han upptäckte nya länder
C) Han blev fången av inhemska folket
D) Han blev en kung

14. Hur många inledande expeditioner skickade Spanien efter Columbus?
A) Inga
B) En
C) Tre
D) Fem

15. Vad ledde till förändringarna i maktstrukturerna i Europa under denna period?
A) Fredsavtal
B) Handelskonflikter och kolonialism
C) Religionskrig
D) Freden i Westfalen

Resonerande frågor

1. Diskutera hur Columbus’ resor förändrade den inhemska befolkningens liv i Amerika.
Syftet är att låta eleven reflektera över de sociala och kulturella förändringar som inträffade.

2. Vilka etiska frågor väcker Columbus’ handlingar, och hur kan vi se på dessa idag?
Frågan öppnar för kritisk reflektion kring kolonialism och dess efterverkningar.

3. Hur skulle den moderna världen se ut om Columbus inte hade gjort sina resor?
Denna fråga ger möjlighet att spekulera och analysera möjliga historiska alternativ.

4. På vilket sätt kan Columbus’ resor ses som positiva eller negativa?
Ger eleverna möjlighet att diskutera komplexiteten av historiska händelser.

5. Analysera hur stata meddelande från Columbus resor kan påverka synen på Amerika idag.
Eleverna får reflektera över historia och identitet.

6. Vilken roll spelade Columbus i den tidens maktdynamik?
Skapar möjlighet att diskutera inte bara Columbus utan också det större historiska sammanhanget.

7. Hur kan förutsättningarna för Columbus’ expedition och motiv jämföras med dagens globala rese- och uppdragsmiljö?
Denna fråga ger möjlighet att knyta an till nutidens frågor om resande och utforskande.

8. Reflektera över de kulturella konsekvenserna av Columbus’ upptäckter. Hur påverkar dessa vår förståelse av kultur och identitet idag?
Ger eleverna möjlighet att koppla historia till dagens värld.

Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 15 poäng, och varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor ger 3 poäng var. För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp
×