Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Förberedelse inför nationella provet
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter inför de nationella proven i samhällskunskap, med fokus på deras förmåga att resonera kring politik, rättigheter och mediernas roll i samhället.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar förberedelser inför nationella provet och repetitioner av kunskaper om demokrati, rättssäkerhet, mänskliga rättigheter och mediernas roll i samhället.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna resonera om samhällskunskapsrelaterade frågor, analysera och bedöma information samt förmedla insikter om demokrati och mänskliga rättigheter.
Prov
Faktafrågor
1. Vad innebär rättssäkerhet?
A) Att man får vara oskyldig tills motsatsen bevisats
B) Att alla medborgare har rätt till gratis utbildning
C) Att ingen kan dömas utan en rättvis rättegång
D) Att politiker inte får göra några misstag
2. Vilken av följande rättigheter ingår i de mänskliga rättigheterna?
A) Rätten att resa fritt inom landet
B) Rätten till utbildning
C) Rätten att se på TV
D) Rätten att arbeta utan utbildning
3. Vad är en medborgarplikt?
A) En lag som alla måste följa
B) Ett ansvar att delta aktivt i samhället
C) En rättighet att välja själv
D) En skyldighet att betala skatt
4. Vilka fördelar kan demografi ha för politiska beslut?
A) Den ger en djupare förståelse för historiska händelser
B) Den påverkar inte valresultat
C) Den hjälper att identifiera målgrupper för beslut
D) Den är irrelevant för ekonomi och politik
5. Vad kan hot mot politiker leda till?
A) Minskad demokrati och politiskt engagemang
B) Mer folkengagemang
C) Positiva förändringar i valprocessen
D) Större förtroende för myndigheter
6. Vad kan påverka mediernas roll i samhället?
A) Att medier skapar egna lagar
B) Ägande och politisk koppling
C) Samtliga hos medieföretag
D) Religiösa synpunkter
7. Vad kännetecknar direkt demokrati?
A) Att valda representanter röstar åt folket
B) Att folket röstar direkt i frågor
C) Att ingen får rösta
D) Att endast politiker får rösta
8. Hur kan man definiera mänskliga rättigheter?
A) Regler för hur man ska bete sig
B) Grundläggande rättigheter och friheter för varje människa
C) Lagar föreskrivna av staten
D) Rättigheter som gäller för vuxna men inte för barn
9. Hur påverkar sociala medier demokratin?
A) Det påverkar inte demokratin alls
B) Det ger mer makt till staten
C) Det har både positiva och negativa effekter beroende på källan
D) Det hindrar människor från att delta i demokratin
10. Vad innebär yttrandefrihet?
A) Rätten att uttrycka sin åsikt utan att bli straffad
B) Rätten att delta i politiska diskussioner
C) Rätten att vara tyst
D) Rätten att kritisera myndigheter
11. Vad är en av nackdelarna med representativ demokrati?
A) Att det kan leda till att folket känner sig maktlösa
B) Att alla får rösta
C) Att det är mer kostsamt
D) Att det alltid leder till bra beslut
12. Vad kännetecknar den svenska välfärdsstaten?
A) Många olika troende
B) Ingen arbetslöshetsersättning
C) Hög skatt som finansierar sociala tjänster
D) Ingen offentlig sektor
13. Vad är det allmänna opinion?
A) Allmänhetens åsikter och uppfattningar om frågor
B) Det politiska systemets beslut
C) En del av medielandskapet
D) En typ av lagar som påverkar medborgarna
14. Hur påverkar utbildning samhället?
A) Genom att öka medborgarnas medvetenhet och deltagande
B) Det påverkar inte samhället alls
C) Genom att minska teknologisk utveckling
D) Genom att öka ojämlikheten
15. Vad är en viktig del av respekten för mänskliga rättigheter?
A) Att skydda individer mot övergrepp
B) Att ingripa i andra länder
C) Att ignorera lagar
D) Att begränsa yttrandefriheten
Resonerande frågor
1. Diskutera hur hot mot politiker kan påverka demokratin. Syftet är att låta eleverna resonera och koppla hot mot demokratiska processer.
2. Reflektera över hur medierna kan forma opinionen. Här ska eleverna analysera mediernas makt och deras roll i samhället.
3. Analysera skillnaderna mellan direkt och representativ demokrati och ge exempel på situationer där den ena formen kan vara fördelaktig över den andra. Genom denna fråga ska eleverna visa sin förmåga att resonera kring demokratiska modeller.
4. Resonera om betydelsen av rättssäkerhet och vad som kan hända om denna inskränks. Syftet är att eleverna ska kunna koppla rättssäkerheten till individens skydd i samhället.
5. Vad innebär mänskliga rättigheter för medborgare i Sverige? Syftet är att ge eleverna utrymme att diskutera och värdera mänskliga rättigheter utifrån en svensk kontext.
6. Reflektera över hur sociala medier kan påverka demokratisk delaktighet. Här ges eleverna möjlighet att kritiskt analysera sociala mediers påverkan i samhället.
7. Diskutera vikten av att ha trovärdiga källor i samband med informationsspridning. Eleverna ges chans att resonera kring de krav som ställs på information idag.
8. Resonera kring studenters rättigheter i skolmiljön och hur dessa kan påverka deras lärande. Här kan eleverna belysa individens rättigheter och deras betydelse för skolans miljö.
Bedömning
Faktafrågor ger 1 poäng vardera, vilket ger totalt 15 poäng. Resonerande frågor ger 3 poäng vardera, vilket ger totalt 24 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng (varav minst 2 poäng från resonerande frågor), för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).