En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Aktiviteter och upplevelser – Ledarskap och gruppdynamik

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering i Ledarskap och Gruppdynamik

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Aktiviteter och upplevelser
Tema: Ledarskap och gruppdynamik i aktiviteter

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla: “Ledarskapets betydelse i planering och genomförande av aktiviteter samt hur gruppdynamik påverkar upplevelser”. Denna lektion syftar till att ge eleverna förståelse för hur ledarskap och gruppdynamik spelar en avgörande roll i utförandet och upplevelsen av aktiviteter.

Kunskapskrav

Eleven deltar aktivt i planering och genomförande av aktiviteter, visar förmåga att leda och engagera andra, samt reflekterar över ledarskapets betydelse för gruppens dynamik och resultat.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till ledarskap och gruppdynamik (10 min)

  • Definiera ledarskap och dess betydelse i aktivitetsplanering och genomförande.
  • Diskutera de olika ledarstilar som finns (autokratisk, demokratisk, laissez-faire) och deras effekter på gruppdynamik.
  • Be eleverna dela med sig av sina egna erfarenheter av ledarskap, antingen som ledare eller deltagare.
  • Presentera hur en god ledare kan påverka en grupps samarbete och resultat.
  • Introducera dagen med fokus på konkreta exempel.

Gruppdynamik (15 min)

  • Gå igenom vad gruppdynamik innebär och hur relationerna mellan medlemmarna i en grupp påverkar samarbetet.
  • Diskutera olika faser i grupputveckling (formning, stormning, norming, performing, adjourning).
  • Analysera hur hinder kan överkommas genom effektiv kommunikation och ledarskap.
  • Låt eleverna diskutera hur deras egna grupper har fungerat i tidigare aktiviteter och vilka faktorer som påverkat samarbetet.
  • Ställ frågor för att få dem att reflektera över olika aspekter av gruppdynamik.

Praktisk övning: Ledarskapsrollspel (15 min)

  • Dela in klassen i grupper där de ska genomföra rollspel som simulerar en aktivitetsplanering under ledning av en utvald ledare.
  • Ge dem tydliga roller och scenarier att agera ut, såsom att leda en sportaktivitet, en workshop eller en utflykt.
  • Observera grupperna och ge feedback under tiden.
  • Efter rollspelen ska grupperna kort rapportera om hur ledarskapet påverkade genomförandet av deras aktivitet.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta lektionens centrala punkter och låt eleverna reflektera över vad de lärt sig om ledarskap och gruppdynamik.
  • Diskutera hur de kan tillämpa dessa insikter i framtida situationer.
  • Presentera vad nästa lektion kommer att handla om och skapa förväntningar kring detta.
  • För att avsluta, be eleverna att identifiera egenskaperna hos en bra ledare i en aktivitet.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka egenskaper anser ni att en bra ledare bör ha?
  • B. Hur kan ledarskap påverka en grupps prestationer?
  • C. Vilka strategier kan en ledare använda för att hantera konflikter inom en grupp?

Aktivitet

Eleverna arbetar i grupper för att skapa en presentation där de diskuterar olika ledarstilar och hur dessa kan användas effektivt i olika aktiviteter. De får 15 minuter att förbereda och ska sedan presentera sina tankar för klassen. Detta främjar en djupare förståelse för hur ledarskap och gruppdynamik fungerar i praktiken.

Exit-ticket

  • Vad är en viktig lärdom du har fått om ledarskap idag?