Lektionsplanering: Aktiviteter och upplevelser
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Aktiviteter och upplevelser
Tema: Planering och genomförande av aktiviteter
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla: “Planering och genomförande av olika aktiviteter, samt reflektion och värdering av dessa upplevelser”. Lektionen syftar till att ge eleverna verktyg att planera, genomföra och utvärdera olika aktiviteter och upplevelser, med fokus på gruppdynamik och säkerhet.
Kunskapskrav
Eleven planerar, organiserar och utför aktiviteter på ett funktionellt sätt och värderar hur dessa aktiviteter påverkar deltagarens upplevelse och hälsa. Eleven följer säkerhetsföreskrifter och tar ansvar för sin och andras säkerhet under aktiviteter.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till aktivitetsplanering (10 min)
- Definiera vad som menas med aktivitetsplanering och dess syfte.
- Diskutera olika typer av aktiviteter (inomhus, utomhus, sport och kulturer) och deras mål.
- Ge exempel på hur en välgjord plan kan påverka en aktivitet positivt.
- Fråga eleverna om deras erfarenheter av planerade aktiviteter – vad har fungerat bra eller mindre bra?
- Presentera lektionens upplägg och mål.
Säkerhet och riskbedömning (15 min)
- Gå igenom vikten av säkerhet vid planering av aktiviteter.
- Diskutera faktorer att överväga vid riskbedömningar (väder, plats, deltagarnas kapacitet).
- Introducera olika metoder för att identifiera och hantera risker under aktiviteter.
- Låt eleverna brainstorma och lista potentiella risker för en aktivitet de planerar.
- Diskutera hur man kan förebygga dessa risker.
Gruppuppgift: Planera en aktivitet (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem i uppdrag att planera en aktivitet (exempelvis en utflykt, idrottstävling eller workshop).
- Varje grupp ska inkludera syftet med aktiviteten, nödvändiga förberedelser, riskbedömning och plan för genomförandet.
- Grupperna presenterar kort sina aktiviteter för klassen.
- Uppmuntra till konstruktiv feedback om planerna, med fokus på både styrkor och förbättringsområden.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionens centrala punkter och betona vikten av planering och säkerhet i aktivitetsgenomförande.
- Be eleverna reflektera över vad de lärt sig om planering och säkerhetsaspekter och hur de kan tillämpa detta i framtida aktiviteter.
- Diskutera vad nästa lektion kommer att fokusera på.
- Avsluta med en öppen fråga om vilket tema de skulle vilja att en framtida aktivitet skulle ha.
Diskussionsfrågor
- Vilka utmaningar kan uppstå under planeringen av en aktivitet, och hur kan man hantera dessa?
- Hur viktigt är det att alla deltagare är involverade i planeringen och varför?
- Vilka metoder tror ni är mest effektiva för att utvärdera en aktivitet efter att den genomförts?
Aktivitet
Eleverna arbetar i sina grupper för att skapa en detaljerad plan för sin aktivitet, inklusive ett riskhanteringsdokument som beskriver eventuella risker och hur de ska hanteras. De får 20 minuter för att skapa sin plan och riskhandbok. Efter presentationerna kommer klassen att ge feedback på hur de skulle kunna förbättra sina egna planerna.
Exit-ticket
- Vad var den mest viktiga lärdomen om aktivitetsplanering idag?