En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Aktiviteter och upplevelser – Utvärdering och feedback

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Aktiviteter och upplevelser

Tema: Utvärdering och feedback på genomförda aktiviteter

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla: “Utvärdering och reflektion av genomförda aktiviteter och upplevelser”. Denna lektion syftar till att ge eleverna verktyg för att utvärdera aktiviteter, reflektera över utfallet samt ge och ta emot konstruktiv feedback.

Kunskapskrav

Eleven planerar och genomför aktiviteter med hänsyn till säkerhet och kvalitet. Eleven utvärderar genomförda aktiviteter med nyanserade omdömen och föreslår förbättringar baserat på reflektioner och feedback.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till utvärdering (10 min)

  • Definiera vad som menas med utvärdering och varför det är en viktig del av aktivitetsplanering.
  • Diskutera mål och syften med utvärdering av aktiviteter.
  • Ge exempel på frågor som kan användas vid utvärdering av en aktivitet (exempelvis syfte, mål, deltagande, genomförande och resultat).
  • Låt eleverna dela med sig av sina erfarenheter kring utvärdering från tidigare aktiviteter.
  • Förklara hur feedback kan påverka planeringen av framtida aktiviteter.

Metoder för utvärdering (15 min)

  • Gå igenom olika metoder för att utvärdera aktiviteter, inklusive självutvärdering, kollegial utvärdering och gästfeedback.
  • Diskutera vikten av att vara objektiv och konstruktiv i sina utvärderingar och vad som kännetecknar god feedback.
  • Dela exempel på utvärderingsformulär och hur de kan användas effektivt.
  • Genomför en kort övning där eleverna får utvärdera en fiktiv aktivitet med hjälp av de diskuterade metoderna.
  • Ställ följdfrågor för att engagera hela klassen i diskussionen om hur man kan förbättra utvärderingsprocessen.

Grupparbete: Utvärdera en genomförd aktivitet (15 min)

  • Dela in klassen i grupper och ge dem i uppgift att utvärdera en aktivitet som de genomfört tidigare under kursen.
  • Grupperna ska diskutera vad som gick bra, vad som kunde förbättras och vad de skulle göra annorlunda nästa gång.
  • Varje grupp ska sammanfatta sin utvärdering och presentera den för klassen.
  • Uppmuntra till konstruktiv kritik och diskussion kring de olika aktiviteterna som utvärderas.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta lektionens huvudpunkter och betona vikten av utvärdering inom aktivitetsplanering.
  • Be eleverna reflektera över vad de lärt sig om utvärdering och hur de kan använda detta i framtiden.
  • Diskutera kommande tema för nästa lektion.
  • Låt eleverna ge förslag på andra metoder de tror kan användas för utvärdering.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur kan vi säkerställa att feedback är konstruktiv och inte bara kritisk?
  • B. Vilka fördelar finns det med att utvärdera aktiviteter i grupp jämfört med individuellt?
  • C. Kan utvärdering av en aktivitet förändras över tid? På vilket sätt?

Aktivitet

Elevgrupperna arbetar med att skapa ett utvärderingsformulär för en aktivitet som de planerat tidigare. De ska definiera specifika kriterier för vad de tycker är viktigt att utvärdera och varför. Det ger dem möjlighet att tänka kritiskt och tydligt formulera vad som är viktigt i en utvärdering.

Exit-ticket