En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Friskvård och hälsa – Stresshantering och mental hälsa

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering för Stresshantering och Mental Hälsa

Årskurs: Gymnasiet
Kurs: Friskvård och hälsa
Tema: Stresshantering och mental hälsa

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Undervisningen ska omfatta olika metoder för stresshantering samt effekterna av stress på den psykiska hälsan. Eleverna ska få kunskap om hur psykologiska faktorer kopplas till stress och hantering av stressorer i vardagen, samt lära sig olika tekniker för avslappning och mental träning.

Kunskapskrav:

Eleven redogör översiktligt för stressens påverkan på människor och beskriver olika metoder för stresshantering, inklusive avspännings- och mental träning. Dessutom diskuterar eleven faktorer som påverkar den psykiska hälsan.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till stress och dess påverkan (10 min)

  • Definiera vad stress är och gå igenom olika typer av stressorer.
  • Diskutera de fysiologiska och psykologiska effekterna av stress, samt hur det kan påverka hälso- och prestationsförmågan.
  • Använd exempel och statistik för att belysa problematiken med stress i dagens samhälle.
  • Ställ frågor till eleverna om hur de hanterar stress i sina egna liv.

Metoder för stresshantering (15 min)

  • Presentera olika strategier för att hantera stress, inklusive tidsplanering, avspänningsövningar och mindfulness.
  • Diskutera vikten av att använda dessa metoder i det dagliga livet för att främja god mental hälsa.
  • Ta upp vikten av kost, motion och sömn för att hantera stress.
  • Låt eleverna dela med sig av sina egna erfarenheter av stresshantering.

Praktisk övning: Avspänningsövningar (15 min)

  • Lär ut några grundläggande avspännings- och andningstekniker som eleverna kan använda i stressande situationer.
  • Gör en gemensam övning där klassen tillsammans testar en kort avspännings- eller meditationsmetod.
  • Diskutera hur dessa tekniker kan integreras i deras vardag för att minska stress.

Avslutande reflektionsövning (10 min)

  • Sammanfatta vad som har diskuterats under lektionen.
  • Ställ frågor som: “Vilka stresshanteringsmetoder är du mest intresserad av att utforska mer?”
  • Diskutera hur eleverna kan tillämpa det de lärt sig i sina liv framöver.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka metoder tycker ni är mest effektiva för att hantera stress, och varför?
  • B. Hur kan fysisk aktivitet påverka vår förmåga att hantera stress?
  • C. På vilket sätt kan socialt stöd hjälpa till att minska stress och förbättra mental hälsa?

Aktivitet

Eleverna ska i grupper om 3-4 personer skapa en plan för en stressträning eller avslappningssession som kan hållas för en grupp ungdomar. De ska inkludera avspänningsmetoder, fysisk aktivitet och diskussioner. Grupperna presenterar sina planer för klassen.