Lektionsplanering för Stresshantering och Mental Hälsa
Årskurs: Gymnasiet
Kurs: Friskvård och hälsa
Tema: Stresshantering och mental hälsa
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Undervisningen ska omfatta olika metoder för stresshantering samt effekterna av stress på den psykiska hälsan. Eleverna ska få kunskap om hur psykologiska faktorer kopplas till stress och hantering av stressorer i vardagen, samt lära sig olika tekniker för avslappning och mental träning.
Kunskapskrav:
Eleven redogör översiktligt för stressens påverkan på människor och beskriver olika metoder för stresshantering, inklusive avspännings- och mental träning. Dessutom diskuterar eleven faktorer som påverkar den psykiska hälsan.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till stress och dess påverkan (10 min)
- Definiera vad stress är och gå igenom olika typer av stressorer.
- Diskutera de fysiologiska och psykologiska effekterna av stress, samt hur det kan påverka hälso- och prestationsförmågan.
- Använd exempel och statistik för att belysa problematiken med stress i dagens samhälle.
- Ställ frågor till eleverna om hur de hanterar stress i sina egna liv.
Metoder för stresshantering (15 min)
- Presentera olika strategier för att hantera stress, inklusive tidsplanering, avspänningsövningar och mindfulness.
- Diskutera vikten av att använda dessa metoder i det dagliga livet för att främja god mental hälsa.
- Ta upp vikten av kost, motion och sömn för att hantera stress.
- Låt eleverna dela med sig av sina egna erfarenheter av stresshantering.
Praktisk övning: Avspänningsövningar (15 min)
- Lär ut några grundläggande avspännings- och andningstekniker som eleverna kan använda i stressande situationer.
- Gör en gemensam övning där klassen tillsammans testar en kort avspännings- eller meditationsmetod.
- Diskutera hur dessa tekniker kan integreras i deras vardag för att minska stress.
Avslutande reflektionsövning (10 min)
- Sammanfatta vad som har diskuterats under lektionen.
- Ställ frågor som: “Vilka stresshanteringsmetoder är du mest intresserad av att utforska mer?”
- Diskutera hur eleverna kan tillämpa det de lärt sig i sina liv framöver.
Diskussionsfrågor
- A. Vilka metoder tycker ni är mest effektiva för att hantera stress, och varför?
- B. Hur kan fysisk aktivitet påverka vår förmåga att hantera stress?
- C. På vilket sätt kan socialt stöd hjälpa till att minska stress och förbättra mental hälsa?
Aktivitet
Eleverna ska i grupper om 3-4 personer skapa en plan för en stressträning eller avslappningssession som kan hållas för en grupp ungdomar. De ska inkludera avspänningsmetoder, fysisk aktivitet och diskussioner. Grupperna presenterar sina planer för klassen.