Lektionsplanering för Gymnasiet
Årskurs: Gymnasiet
Kurs: Människors miljöer
Tema: Levnadsmiljöer och levnadsvillkor
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska handla om människors olika levnadsmiljöer och levnadsvillkor. Fokus kommer att ligga på hur människor påverkas av samt bidrar till skapandet av kulturer och samhällen. Ämnet omfattar förståelse för identiteter som formas i sociala sammanhang och hur exempelvis genus, klass, etnicitet och familj påverkar individers liv.
Kunskapskrav
Eleven beskriver översiktligt människors olika levnadsmiljöer och levnadsvillkor samt ger exempel på faktorer som påverkar dessa. Eleven ska också kunna använda centrala begrepp och teorier samt förstå samband och dra enkla slutsatser.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till levnadsmiljöer (10 min)
- Definiera begreppet levnadsmiljö och diskutera dess påverkan på människans livsvillkor.
- Presentera olika typer av levnadsmiljöer, exempelvis urbana, rurala och förortsmiljöer.
- Diskutera betydelsen av livsmiljön för individers hälsa och välbefinnande.
Genomgång av faktorer som påverkar levnadsvillkor (15 min)
- Redogör för hur socioekonomiska faktorer, som inkomst och utbildning, påverkar livsmiljöer.
- Diskutera inverkan av kulturella aspekter, som traditioner och normer, på levnadsvillkor.
- Introducera hur miljömässiga och politiska faktorer, såsom tillgång till tjänster och infrastruktur, påverkar samhällen.
- Ställ frågor för att engagera eleverna och få dem att diskutera sina egna perspektiv.
Praktisk övning: Analys av levnadsmiljöer (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem i uppdrag att välja en specifik levnadsmiljö att analysera (exempelvis en stadsdel, by eller en landsbygdsmiljö).
- Varje grupp ska undersöka och dokumentera de kännetecken, styrkor och svagheter som finns i sin valda miljö.
- Grupperna presenterar sina analyser och ger förslag på potentiella förbättringar.
Avslutande reflektion och utvärdering (10 min)
- Diskutera vad eleverna har lärt sig om hur olika faktorer bidrar till levnadsmiljöer och villkor.
- Reflektera över hur egna erfarenheter och perspektiv kan påverka deras förståelse av begreppen.
- Sammanfatta lektionen och ge en kort introduktion till vad som kommer att diskuteras i nästa lektion.
Diskussionsfrågor
- A. På vilket sätt kan en persons livsmiljö påverka deras identitet och sociala roller?
- B. Hur kan både positiva och negativa aspekter av en levnadsmiljö påverka individers livskvalitet?
- C. Vilka åtgärder kan vidtas för att förbättra och förändra en osäker levnadsmiljö?
Aktivitet
I nästa lektion kommer eleverna att få utföra fältstudier där de observerar och dokumenterar olika levnadsmiljöer i närmiljön. De ska reflektera över vad de ser och hur det kopplar till de begrepp som diskuterats under lektionerna.
Exit-ticket
- Vad är en levnadsmiljö och varför är den viktig att studera? (Svar: En levnadsmiljö är den omgivning där människor lever, och den påverkar livsvillkor, hälsa och samhällsrelationer.)
- Nämn en faktor som kan påverka en persons livsvillkor. (Svar: Socioekonomiska faktorer som inkomst och utbildning.)
- Hur formar kulturen i ett samhälle människors identiteter? (Svar: Genom normer, värderingar och traditioner.)
- Vilka aspekter av en levnadsmiljö tycker ni är viktigast för att skapa en bra livskvalitet?