En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Personaladministration – Rekrytering och anställningsprocesser

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering: Rekrytering och anställningsprocesser

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Personaladministration

Tema: Rekrytering och anställningsprocesser

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla: “Rekrytering och anställningsförfarande samt introduktion för nyanställda”. Syftet med denna lektion är att ge eleverna insikt i hur rekryteringsprocessen fungerar och vilka steg som involveras i att anställa nya medarbetare.

Kunskapskrav

Eleven redogör översiktligt för olika tillvägagångssätt när man rekryterar och anställer personal. Eleven planerar och organiserar interna och externa administrativa uppgifter som gäller personalärenden, använder modern teknik i arbetet och utför arbete utifrån gällande lagar och bestämmelser.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till rekryteringsprocessen (10 min)

  • Definiera vad rekrytering innebär och varför det är viktigt för organisationer.
  • Beskriv olika typer av rekryteringsmetoder (intern och extern rekrytering).
  • Diskutera rekryteringsprocessens steg: behovsanalys, annonsera, intervjuer och anställning.
  • Ställ en fråga till eleverna om deras erfarenheter av rekrytering, antingen som arbetssökande eller anställda.
  • Förklara kort vad som kan gå fel i rekryteringsprocessen.

Skrivning av platsannonser (15 min)

  • Gå igenom vad en bra platsannons bör innehålla (arbetsbeskrivning, kvalifikationer, företagsinformation).
  • Visa exempel på både bra och dåliga platsannonser.
  • Låt eleverna dela in sig i grupper och arbeta med att skapa en egen platsannons för en fiktiv tjänst.
  • Diskutera vikten av att tydligt formulera förväntningar och krav i annonsen.
  • Avsluta med att grupperna kort presenterar sina annonser för klassen.

Intervju-tekniker och bedömning (15 min)

  • Presentera olika intervjutekniker (strukturerade, ostrukturerade och situativa intervjuer).
  • Diskutera hur man kan förbereda sig inför en kompetensbaserad intervju.
  • Beskriv hur man bedömer kandidater utifrån svar och beteende under intervjun.
  • Visa filmklipp med exempel på intervjuer, och diskutera vad som gör dem effektiva eller ineffektiva.
  • Låt eleverna diskutera i par vad de skulle vilja veta om en kandidat på en intervju.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta lektionens huvudpunkter och diskutera vad som varit mest intressant.
  • Be eleverna att reflektera över hur de skulle applicera lärdomarna i en verklig rekryteringssituation.
  • Presentera nästa lektionstema och förbered diskussion kring hemuppgiften.
  • Fråga hur eleverna ser på framtiden kring rekrytering i en digitaliserad värld.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka utmaningar tror ni att företag kan stöta på när de rekryterar nya medarbetare?
  • B. Hur viktigt anser ni att kulturpassning är i rekryteringsprocessen, och hur kan man bedöma detta?
  • C. Vad tycker ni är den största skillnaden mellan intern och extern rekrytering och dess påverkan på företagsmiljön?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper där de ska simulera en rekryteringsprocess. Varje grupp får en fiktiv tjänst att rekrytera för, inklusive en platsannons som de har skapat. De ska hålla en kort intervju med en “kandidat” (en annan elev) och sedan ge varandra feedback på intervjun. Avsluta med en klassdiskussion om vad de lärde sig av aktiviteten och hur de hade kunnat förbättra sina metoder.

Exit-ticket

  • Vad är ett viktigt steg att tänka på i rekryteringsprocessen?