Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 2
Tema: Sociala rörelser och deras påverkan på könsroller
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla sociala rörelser som arbetar för att förändra och förbättra könsroller i samhället. Diskutera hur dessa rörelser har påverkat lagstiftning och samhällsnormer, samt deras betydelse för individers liv och rättigheter.
Kunskapskrav
Eleven kan analysera hur sociala rörelser påverkat och påverkar samhällsfrågor. Eleverna ska kunna använda centrala samhällsvetenskapliga begrepp och teorier för att diskutera social förändring, rättighetsfrågor och rollfördelning mellan könen i olika kulturer.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till sociala rörelser och könsroller (10 min)
• Definiera sociala rörelser och ge exempel på rörelser som kämpar för jämlikhet och förändring av könsroller, som #MeToo, feministrörelsen och LGBTQ+-rörelsen.
• Diskutera hur dessa rörelser har utvecklats över tid och deras målsättningar.
Gruppdiskussion: Effekter av sociala rörelser (15 min)
• Dela in eleverna i grupper och be dem diskutera exempel på hur sociala rörelser har påverkat lagar och policyer kring könsroller.
• Grupperna ska identifiera både positiva och negativa effekter av dessa rörelser.
• Låt grupperna redovisa sina diskussioner för klassen.
Fallstudie: Framstående sociala rörelser (15 min)
• Välj en eller två fallstudier av framgångsrika sociala rörelser, såsom kvinnors rättighetsrörelse eller mänskliga rättighetsrörelse.
• Diskutera faktorer som bidrog till deras framgång, och hur dessa rörelser har påverkat lagar och offentliga attityder.
• Reflektera över vilka metoder som använde för att mobilisera stöd och påverka politik.
Reflektion och sammanfattning (10 min)
• Be eleverna skriftligt reflektera över vilken typ av social rörelse de skulle vilja starta för att förändra något i samhället och varför.
• Sammanfatta lektionen och diskutera vikten av aktivism och engagemang för att förändra könsnormer.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en artikel (600-800 ord) där de argumenterar för eller emot en social rörelse som arbetar för könslig jämlikhet. Artikeln ska inkludera en analys av rörelsens påverkan på samhället.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter
Exit-ticket
• Vad kännetecknar en social rörelse?
Svar: En organiserad grupp av människor som arbetar tillsammans för att skapa förändring i samhället.
• Nämn tre exempel på sociala rörelser som kämpar för könsrelaterade frågor.
Svar: #MeToo, feministrörelsen, HBTQ+-rörelsen.
• Hur kan sociala rörelser påverka lagstiftning?
Svar: Genom att mobilisera opinion, påverka beslutsfattare och öka medvetenheten om specifika frågor.
• Ge exempel på en lyckad social rörelse och dess resultat.
Svar: Kvinnors rösträttsrörelse som ledde till att kvinnor fick rätt att rösta i många länder.
• Vad är en av de största utmaningarna för sociala rörelser?
Svar: Att övervinna motstånd från etablerade intressen och normer som strider mot deras mål.
Hemläxa
Eleverna ska skriva en uppsats (800-1000 ord) där de undersöker en specifik social rörelse och dess historiska kontext, som den feministiska rörelsen eller medborgarrättsrörelsen, samt deras påverkan på könsroller och rättigheter.
Fördjupningsuppgift
Eleverna ska genomföra en djupgående analys (1500-2000 ord) av hur sociala rörelser har förändrat perceptionen av könsroller i ett specifikt samhälle. Rapporten ska inkludera fakta, källor och en kritisk diskussion om rörelsens långsiktiga effekter.
Förslag för nästa lektion
Tema: Media och könsroller
I nästa lektion kan vi fokusera på hur medier representerar könsroller och påverkar samhällsnormer. Det är viktigt för att eleverna ska förstå hur representation i media kan förstärka eller utmana könsnormer och påverka allmänhetens åsikter. Detta knyter an till kunskapskrav som rör analys av samhällsfrågor och källkritik.
Förberedelser
• Förbered presentation och material kring sociala rörelser och könsroller.
• Samla exempel och fallstudier av sociala rörelser för diskussion.
• Klargör uppgifter och instruktioner för gruppdiskussion och artikel.