En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Svenska 2 – Argumenterande texter

Öppna i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Argumenterande texter

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I denna lektionsplanering fokuseras på det centrala innehållet rörande skrivande av argumenterande texter. Eleverna kommer att lära sig att strukturera sina argument och presentera dem på ett logiskt och övertygande sätt. Vi kommer att belysa vikten av att stödja sina påståenden med fakta och exempel, samt hur man bemöter motargument.

Kunskapskrav

Eleven ska också kunna formulera och strukturera argumenterade texter samt anpassa språket efter syfte, mottagare och sammanhang.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till argumenterande texter (10 min)

Introducera vad en argumenterande text är och dess syften.
Diskutera de viktigaste delarna av en argumenterande text såsom tes, argument och motargument.
Ge exempel på olika typer av argumentering och deras användning.

Struktur och mål för skrivandet (15 min)

Gå igenom hur en argumenterande text kan struktureras (t.ex. inledning, kropp, avslutning).
Diskutera vikten av att ha tydliga och relevanta argument.
Presentera en skrivmall som eleverna kan använda som stöd under skrivprocessen.

Peer review: Feedback på utkast (15 min)

Dela in klassen i par för att ge och ta emot konstruktiv feedback på sina borttagna utkast.
Läraren ska gå runt och stötta grupperna genom att ställa frågor och styra diskussionen om textens styrkor och svagheter.
Belysa vikten av peer review som en del av skrivprocessen.

Skrivtid för argumenterande texter (10 min)

Ge eleverna tid att börja skriva sin text baserat på feedback och diskussioner under lektionen.
Uppmuntra dem att använda argument och motargument som diskuterats tidigare.
Eleverna får möjlighet att ställa frågor under skrivprocessen.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en argumenterande text, där de väljer en av de ämnen som diskuterades under debatten. De ska använda sina egna argument, samt de argument som kommit fram under lektionen, för att bygga en tydlig och strukturerad text.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter

Exit-ticket

– Vilka tre delar består en argumenterande text av?
Svar: Inledning, kropp (argument) och avslutning.
– Vad är syftet med att använda motargument i sin text?
Svar: Att visa att man har övervägt olika perspektiv och stärka sin egen argumentation.
– Hur kan man strukturera sina argument?
Svar: Genom att ha en tydlig tes, stödja den med fakta och exempel samt bemöta motargument.
– Varför är peer review viktigt i skrivprocessen?
Svar: För att få konstruktiv feedback och nya perspektiv på sin text.
– Vad ska en avslutning i en argumenterande text innehålla?
Svar: Sammanfattning av argumenten och en stark slutsats.

Hemläxa

Skriv klart den argumenterande texten som påbörjades under lektionen. Texten ska vara mellan 800-1000 ord.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan få i uppgift att skriva en argumenterande text känd för att argumentera för eller emot ett kontroversiellt ämne som är aktuellt i samhället. De ska i sin text använda minst tre olika källor för att styrka sina argument och bemöta motargument, vilket ger eleverna möjlighet att uppvisa djupare förståelse för ämnet och en mer avancerad argumentationsteknik.

Förslag för nästa lektion

Skriftlig färdighetsträning: Argumenterande text

I nästa lektion kan vi fokusera på att skriva en fullständig argumenterande text baserat på de ämnen och argument som har diskuterats under debatten. Eleverna kommer att få möjlighet att formulera sina argument mer noggrant och använda feedbacken från debatten för att förbättra sina skrivfärdigheter. Lektionen syftar till att uppfylla kunskapskravet om att formulera och strukturera argumenterade texter effektivt.

Förberedelser

Förbered skrivmallar för argumenterande texter.
Välj ut exempel på argumenterande texter att diskutera.
Skapa par i klassen för peer review-feedback.