Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Praktisk tillämpning av källkritik i skrivande
—
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll: informationssökning och källkritik, som innefattar olika sätt att söka, välja, värdera, kritiskt granska och använda sig av information från internet och andra källor. Källkritik är avgörande för att jämföra källor och pröva deras tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.
Kunskapskrav
Eleven söker och väljer information från ett avgränsat urval av källor och presenterar informationen på ett i huvudsak fungerande sätt, med egna formuleringar och viss användning av ämnesspecifika ord och begrepp. Dessutom för eleven enkla resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans.
—
Lärarledda instruktioner
Introduktion till källkritik (10 min)
– Förklara vad källkritik är och varför det är viktigt.
– Diskutera skillnaden mellan primära och sekundära källor samt hur källors avsändare påverkar innehållet.
– Ge exempel på hur källkritik kan tillämpas i praktiska situationer.
Genomgång av referatteknik (15 min)
– Gå igenom grundläggande regler för citat- och referatteknik.
– Beskriv hur man korrekt hänvisar till olika typer av källor (böcker, artiklar, webbplatser).
– Visa exempel på bra och dåliga referat.
Gruppdiskussion (15 min)
– Dela in eleverna i små grupper och be dem diskutera valda källor relaterade till sina ämnen.
– Ge dem frågor att utgå ifrån, exempelvis: “Vad är källans syfte?” och “Hur kan källan ifrågasättas?”
Sammanfattning och förberedelse för aktivitet (10 min)
– Sammanfatta vad som diskuterats under lektionen.
– Ge instruktioner för den kommande forskningsaktivitetsuppgiften.
—
Aktivitet
Eleverna får i uppdrag att forska kring sina valda ämnen och argumentera för sina ståndpunkter i en skriftlig text. De ska använda minst tre trovärdiga källor och tillämpa källkritiska metoder för att värdera dessa. Denna aktivitet ger dem möjlighet att praktiskt använda sina källkritiska kunskaper och förbättra sina skrivfärdigheter.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
—
Exit-ticket
– Vad är källkritik och varför är det viktigt?
Svar: Källkritik handlar om att granska och värdera information från olika källor för att avgöra dess trovärdighet och relevans.
– Vilka typer av källor finns det?
Svar: Primära och sekundära källor.
– Hur kan en avsändares bakgrund påverka källans innehåll?
Svar: Avsändarens intressen och värderingar kan färga presentationen av informationen.
– Vad är skillnaden mellan citat och referat?
Svar: Citat är ordagrant återgivna ursprungliga texter, medan referat är en kortare sammanfattning av innehållet.
– Vad innebär ett källkritiskt förhållningssätt?
Svar: Att aktivt bedöma och ifrågasätta pålitligheten och kvaliteten på de källor som används.
—
Hemläxa
Eleverna får i uppgift att skriva en kort text (300-500 ord) där de aplicar sina källkritiska kunskaper genom att analysera och referera till minst två källor som de väljer ut.
—
Fördjupningsuppgift
För att nå högsta nivå (A-betyg) kan eleverna få i uppdrag att skriva en längre uppsats (800-1200 ord) där de utför en djupgående analys av sina källor och kritiskt undersöker hur informationen från dessa hjälper att argumentera för en specifik ståndpunkt. Uppsatsen ska inkludera en källanalys och kunna koppla till teoretiska modeller av källkritik.
—
Förslag för nästa lektion
Jämförelse av källor
I nästa lektion kan fokus ligga på att jämföra olika typer av källor som eleverna har använt. Genom att diskutera skillnader i pålitlighet, avsändare och syfte kan eleverna få en djupare förståelse för hur källor används i olika sammanhang.
Detta är ett relevant tema eftersom det bygger vidare på lektionen om källkritik och ger eleverna möjlighet att utveckla sina argumentationsfärdigheter. Kunskapskravet att kunna värdera källor och kritiskt granska information ställs också i centrum.
—
Förberedelser
– Samla exempel på olika typer av källor (både bra och dåliga) för diskussionen.
– Förbered frågor att ställa under gruppdiskussionerna.
– Granska och förbereda resurser som visar exempel på god referatteknik.