En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Svenska 2 – Revidering av argumenterande texter

Öppna i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Revidering och finslipning av argumenterande texter

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektionsplanering syftar till att fokusera på revidering av argumenterande texter. Eleverna kommer att lära sig vikten av att revidera sina texter för att förbättra argumentens övertygande kraft och textens struktur. Dessutom kommer det centrala innehållet att omfatta kritisk läsning och feedback, när eleverna kommer att ge och ta emot synpunkter på varandras arbeten.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna formulera och strukturera argumenterande texter samt anpassa språket efter syfte, mottagare och sammanhang, inklusive att bemöta och integrera kritik i sina egna arbeten.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till revidering (10 min)

• Diskutera varför revidering är en viktig del av skrivprocessen.
• Bjuda in eleverna att reflektera över sina egna erfarenheter av att revidera texter.
• Gå igenom de steg som en framgångsrik revidering innebär.

Genomgång av feedbackteknik (15 min)

• Ge exempel på konstruktiv feedback och dess betydelse för textens kvalitet.
• Diskutera hur man kan formulera sin feedback så att den är tydlig och hjälpsam.
• Dela ut en feedback-mall som eleverna kan använda under aktiviteten.

Peer review: Utbyte av feedback (15 min)

• Eleverna delas in i par och får läsa varandras argumenterande texter.
• Använd hjälpfrågor för att vägleda eleverna under läsningen och ge feedback.
• Samla in synpunkter och uppmaningar för förändringar i texten.

Revideringstid (10 min)

• Eleverna får tid att revidera sina egna texter baserat på den feedback de mottagit.
• Läraren går runt för att stödja eleverna i deras revidering och svara på frågor.

Aktivitet

Eleverna ska arbeta med att revidera sina argumenterande texter utifrån den feedback de fått från sina klasskamrater. Målet med aktiviteten är att förbättra textens argumentation, struktur och språklig tydlighet. Beräknad tidsåtgång: 30 minuter.

Exit-ticket

• Vad var det viktigaste ni lärde er om revidering?
◦ Svar: Revidering hjälper till att förbättra textens kvalitet och tydlighet.
• Hur kan ni använda feedback från andra för att förbättra era texter?
◦ Svar: Genom att lyssna på synpunkter och göra ändringar i texten utifrån dessa.
• Vad är en konstruktion av “konstruktiv feedback”?
◦ Svar: Att ge specifika synpunkter som är positiva och/eller förslag på förbättringar.
• Vilka delar av texten är viktigast att fokusera på vid revidering?
◦ Svar: Argumentens styrka, textens struktur och språklig klarhet.
• Varför är det viktigt att ha en målgrupp i åtanke när man skriver?
◦ Svar: För att anpassa språket och argumenten så att de passar läsarens förförståelse och intressen.

Hemläxa

Färdigställ den reviderade versionen av den argumenterande texten enligt feedbacken ni fått under lektionen. Texten ska vara mellan 800-1000 ord.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan få i uppgift att undersöka en motstridig ståndpunkt till deras eget ämne och skriva en kort text (400-600 ord) som sammanfattar den ståndpunkten inklusive dess viktigaste argument. Detta syftar till att ge eleverna möjlighet att förstå och bemöta olika perspektiv samt stimulera kritiskt tänkande.

Förslag för nästa lektion

Argumentation i praktiken. I nästa lektion kommer eleverna att delta i en debatt där de ska använda sina argumenterande texter som grund för att diskutera ämnet live. Detta ger dem möjlighet att öva på muntlig argumentation och att snabbt tänka på fötter, samt att se hur deras skriftliga arbete kan översättas till muntlig kommunikation. Lektionen kommer att fokusera på struktur, språk och övertygande tal.

Förberedelser

• Dela in eleverna i grupper baserat på ämnena de valt.
• Förbereda en debattstruktur och regler som ska följas under debatten.
• Se till att eleverna har tillgång till material och anteckningar från sina argumenterande texter.