“`html
Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Akut omhändertagande
Tema: Akut omhändertagande vid skador och sjukdomstillstånd
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i akut omhändertagande, inklusive deras förmåga att identifiera, bedöma och åtgärda olika akuta tillstånd samt att förstå vikten av korrekt dokumentation och teamarbete i akuta situationer.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla grundläggande principer för akut omhändertagande, inklusive identifiering av skador och sjukdomstillstånd, bedömning av patientens tillstånd och risker, samt implementering av akuta åtgärder. Fokus ligger på de tekniker och metoder som används för att ge första hjälpen och stabilisera en patient innan professionell vård kan ges.
Kunskapskrav
Eleven redogör utförligt och nyanserat för vanliga akuta sjukdomstillstånd och skador, identifierar symptom och väljer lämpliga åtgärder.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är den första åtgärden vid medvetandepåverkan?
A. Ge vätska
B. Kontrollera luftvägarna
C. Ge smärtlindring
D. Kontrollera medvetandet
2. Vilken av följande skador kräver omedelbar läkande åtgärd?
A. Sårskada
B. Hjärtsvikt
C. Förkylning
D. Karpaltunnelsyndrom
3. Vilken metod används för att stabilisera en patient med livshotande blödning?
A. Kylning av området
B. Tryckförband
C. Höja benet
D. Flytta patienten snabbt till sjukhus
4. Vad är viktigast att göra vid tecken på stroke?
A. Ringa 112
B. Ge vatten
C. Ljuga patienten
D. Lägga patienten i sidoläge
5. Vilken av följande är ett tecken på chock?
A. Högt blodtryck
B. Kall och blek hud
C. Ökad puls
D. Låg andning
6. Vilken åtgärd är viktig om en patient har hjärtstillestånd?
A. Ge dem mat
B. Hjärt-lungräddning (HLR)
C. Lägga dem i bedrövlig position
D. Ge smärtlindring
7. Vad är viktigt att göra vid en tillfällig medvetandepåverkan?
A. Lämna dem ensamma
B. Försöka väcka dem
C. Ge dem socker
D. Kontrollera andning och puls
8. Vilken typ av brännskada kräver omedelbar medicinsk hjälp?
A. Ytlig brännskada
B. Målning av huden
C. Djup brännskada
D. Brännskada som läker inom några dagar
9. Värmeutmattning kan leda till?
A. Högt blodtryck
B. Kallsvettningar
C. Förhöjd temperatur
D. Ökad energi
10. Vilken åtgärd ska inte vidtas vid en sårskada?
A. Ta bort allt skräp från såret
B. Rengöra såret
C. Applicera ett förband
D. Trycka på för att stoppa blödningen
11. Vilken situation är inte livshotande?
A. Hjärtsvikt
B. Andningssvårigheter
C. Förkylning
D. Allergisk reaktion
12. Vad innebär ‘RLS’ inom akutsjukvården?
A. Rask, lugn och säkert
B. Rapid livsbedömning
C. Reaktions- och medvetandegrad
D. Reglering av blodsockerkoncentration
13. Vilken är den mest akuta åtgärden för någon som kvävs?
A. Dricka vatten
B. Ringa 112
C. Ge fem ryggslag
D. Släppa undan dem
14. Vilket är det första tecknet på en allergisk reaktion?
A. Kräkningar
B. Blodtrycksfall
C. Klåda eller nässelfeber
D. Huvudvärk
15. Vad ligger i fokus vid prioritering av åtgärder inom akutsjukvård?
A. Göra så lite som möjligt
B. Behandla livshotande tillstånd först
C. Skriva rapporter
D. Vänta på medicinskt team
Resonerande frågor
1. Diskutera vikten av att kunna identifiera symptom vid akuta tillstånd och hur detta påverkar utfallet av vården.
Syftet är att få eleven att reflektera över hur korrekt identifiering av symptom kan rädda liv.
2. Resonera kring hur teamarbete kan förbättra hanteringen av akuta situationer.
Frågan ger eleven möjlighet att visa förståelse för samarbetets roll i akuta situationer.
3. Analysera hur psykologiska faktorer kan påverka utfallet i akuta situationer.
Syftet är att eleverna ska reflektera kring psykologiska aspekter av akuta behandlingar.
4. Redogör för dokumentationens betydelse efter en akut situation och hur den påverkar fortsatt vård.
Frågan ger svarande en möjlighet att diskutera vikten av noggrann dokumentation i vårdprocessen.
5. Diskutera skillnaderna mellan olika akuta tillstånd och likheter i bemötande.
Syftet är att få eleven att tänka kritiskt kring hur olika tillstånd ska hanteras.
6. Resonera kring betydelsen av snabbhet i beslut och åtgärder vid akuta tillstånd.
Eleven ges möjlighet att analysera hur tid påverkar utfallet.
7. Reflektera över olika metoder för att kommunicera effektivt i akuta situationer.
Frågan bjuder in till en diskussion om kommunikationens betydelse för säker vård.
8. Beskriv hur prioriteringar kan göras i en komplex akutsituation och vikten av detta.
Detta ger eleven möjlighet att demonstrera strategiskt tänkande i pressade situationer.
Bedömning
Provets sammanlagda poäng är 30. För att nå E-nivå krävs totalt 8 poäng, för C-nivå 12 poäng (3 poäng måste komma från de resonerande frågorna) och för A-nivå 18 poäng (5 poäng måste komma från de resonerande frågorna).
“`