Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Kurs: Människors miljöer
Tema: Levnadsmiljöer och levnadsvillkor
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för människors levnadsmiljöer och levnadsvillkor samt deras förmåga att analysera hur olika faktorer påverkar dessa aspekter av livet.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska handla om människors olika levnadsmiljöer och levnadsvillkor. Fokus kommer att ligga på hur människor påverkas av samt bidrar till skapandet av kulturer och samhällen. Ämnet omfattar förståelse för identiteter som formas i sociala sammanhang och hur exempelvis genus, klass, etnicitet och familj påverkar individers liv.
Kunskapskrav
Eleven beskriver översiktligt människors olika levnadsmiljöer och levnadsvillkor samt ger exempel på faktorer som påverkar dessa. Eleven ska också kunna använda centrala begrepp och teorier samt förstå samband och dra enkla slutsatser.
Prov
Faktafrågor
- Vilken av följande faktorer är inte en del av levnadsmiljön?
A) Inkomst
**B) Utbildning**
C) Gastronomi
D) Transportmöjligheter - Vad innebär termen “urbana miljöer”?
A) Landsbygdsmiljö
**B) Städer och tätorter**
C) Förortsmiljöer
D) Naturreservat - Vilket av följande exempel är inte en socioekonomisk faktor?
A) Arbetslöshet
**B) Favoritmusik**
C) Utbildningsnivå
D) Inkomstskillnader - Hur kan kulturella faktorer påverka levnadsvillkor?
A) Genom lagar och regler
B) Genom tillgång till hälsovård
C) Genom traditioner och normer
**D) Genom att forma livsstilar** - Vad är en viktig aspekt av en trygg levnadsmiljö?
**A) Säkerhet**
B) Snacka med grannar
C) Många affärer
D) Stort grönområde - Vilket av följande beskriver bäst en rural miljö?
A) Många invånare
**B) Låg befolkningstäthet**
C) Många byggnader
D) Hög arbetslöshet - Vilken faktor påverkar ofta en persons livskvalitet mest?
A) Sociala medier
B) Val av hobby
**C) Ekonomiska förutsättningar**
D) Musiksmak - Vad kan vara en konsekvens av en dålig levnadsmiljö?
A) Ökad tillgång till utbildning
**B) Hälsoproblem**
C) Bättre sociala relationer
D) Ökad kulturell förståelse - Vilken av följande är en fördel med urbana miljöer?
A) Högre nivå av isolering
**B) Bättre tillgång till tjänster**
C) Låg befolkningstäthet
D) Mindre trafik - Vilka är kända för att skapa identiteter inom levnadsmiljöer?
**A) Sociala sammanhang**
B) Ensamhet
C) Teknologi
D) Naturen - Vad brukar vara en negativ aspekt av en förort?
A) Hög livskvalitet
**B) Brist på kommunikation och transport**
C) Närhet till staden
D) Grönområden - Hur kan politiska faktorer påverka livsmiljöer?
**A) Genom lagar och förordningar**
B) Genom att påverka ekonomi
C) Genom kulturell påverkan
D) Genom individuella beslut - Vilken typ av infrastruktur är viktig för levnadsvillkor?
A) Fritidsanläggningar
**B) Transport och kommunikation**
C) Idrottsgårdar
D) Skolor - Vad innebär termerna genus och klass i diskussionen om levnadsmiljöer?
A) Enbart ekonomiska faktorer
B) Endast kulturella perspektiv
**C) Sociala och kulturella strukturer**
D) Fysiska miljöer - Vilken typ av analys ska grupperna genomföra i den praktiska övningen?
A) Politisk analys
B) Kulturell analys
C) Individuell analys
**D) Analys av levnadsmiljöer**
Resonerande frågor
- Diskutera hur levnadsmiljöer kan påverka identitet och sociala relationer.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att argumentera kring kopplingar mellan plats och identitet. - Reflektera över hur socioekonomiska faktorer påverkar levnadsvillkor i olika samhällen.
Här kan eleverna visa sin förmåga att jämföra olika miljöer och dra slutsatser. - Analysera hur kulturella normer skapar skillnader i levnadsvillkor.
Eleverna ges möjlighet att diskutera komplexa samband mellan kultur och levnadsmiljö. - Vilka åtgärder kan förbättra levnadsmiljöernas påverkan på hälsa?
Eleverna får möjlighet att föreslå konkreta förbättringar och visa kritiskt tänkande. - Utred hur infrastrukturella faktorer påverkar människor i urbana miljöer.
Frågan öppnar för en djupare analys av hur infrastruktur och livsmiljöer samverkar. - Reflektera över egen erfarenhet av olika levnadsmiljöer.
Här kan eleverna koppla teori till praktik och dela egna upplevelser. - Diskutera hur miljömässiga faktorer kan påverka livsvillkor och välbefinnande.
Eleverna kan här visa sin förmåga att koppla miljö till individens livskvalitet. - Analysera skillnader i levnadsvillkor mellan olika länder.
Eleverna ges möjlighet att göra jämförelser och förstå globala perspektiv.
Bedömning
Faktafrågorna bedöms med 1 poäng per fråga, totalt 15 poäng. De resonerande frågorna bedöms med 2 poäng per fråga, totalt 16 poäng. För betyg E krävs 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng totalt (minst 3 poäng från de resonerande frågorna) och för betyg A krävs 18 poäng totalt (minst 5 poäng från de resonerande frågorna).